  • Date: Wed, 03 Jan 2007 18:19:06 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rezygnacja z zabojstwa

    Johnson wrote:

    > Wstępnie spytam czy PLONK się popsuł, czy to amnestia ?

    Rekonfiguracja. A że nie pamiętam, za co był...

    > Za żaden zamiar się nie karze. Przynajmniej w cywilizowanym prawie karnym.

    Ale to już nie będzie zamiar wyłudzenia/oszustwa, tylko już jego
    wykonanie - duh.

    > Musisz rozróżnić zamiar od przygotowania.

    To dość oczywiste, że zamiaru jako takiego nie da się udowodnić
    (certyfikowanych telepatów brak).

    > zamiar -> przygotowanie -> usiłowanie -> dokonanie
    >
    > Generalnie karalne jest przestępstwo od usiłowania. Jeśli ustawa to
    > wskazuje karalne jest również przygotowanie. *Sam zamiar* nigdy nie jest
    > karalny.

    Piszesz rzeczy dla mnie oczywiste - zauważ, że odnosiłem się do
    twierdzenia, że karalne takie zlecenie byłoby "dopiero na etapie
    usiłowania".

    Zwróciłem uwagę na drobny detal, że w specyficznych sytuacjach karalny
    może być także etap "oczko wcześniej".

    Samo istnienie zamiaru "wyłazi" najwcześniej przy okazji wykrycia
    przygotowań, więc ustawodawca sensownie nie mnożył bytów (nie ma osobnej
    kary za zamiar udowodniony przygotowaniami) i nie tworzył ewidentnie
    martwych przepisów (abstrakcyjnego zamiaru nie da się udowodnić bez
    skanu telepatycznego, a tego jeszcze nie wynaleźli ;)