  • Data: 2009-09-16 21:42:41
    Temat: Re: rekojmia, wady towaru
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-09-16, jarek <j...@j...pl> wrote:
    > Mam taki teoretyczny problem. Prowadz? sklep meblowy, zastanawia mnie taka
    > kwestia dotycz?ca niezgodno?ci towaru z umow? i dalszym ci?giem sprawy ale
    > juz z producentem.
    > Pierwsza cz??? dotyczy kwestii pomi?dzy mn? a klientem, kto? kupuje meble,
    > po powiedzmy 1,5 roku co? tam p?ka, rozsypuje sie czy cos jeszcze innego.
    > Powiedzmy, ?e klient zada wymiany towaru, wymieniam na nowy, sprawa
    > zako?czona od tej strony.

    Jeśli kient to konsument, to możesz po upływie 6'ciu miesięcy podnieść
    kwestię wykazania, że wada istniała w momencie wydania towaru. Odbywa
    się to z lekka na zasadzie blefu i ryzyka, bo jeśli z braku takiego
    dowodu odrzucisz reklamacje, to klient wciąż może pójść do sądu,
    przedstawić tam ten dowód i wygrać narażając Cię na dodatkowe koszty.
    Ryzyko związane jest z tym, że musisz oceniac, czy ma szanse to
    udowodnić. Do 6ciu miesięcy to Ty masz przedstawić taki dowód (że towar
    był zgodny z umową).
    Jeśli klient nie jest konsumentem to obowiązuje rękojmia - zwykle
    roczna, ale można ją zupełnie w momencie sprzedaży wyłączyć.

    > Teraz producent staje okoniem i nie chce przyj?? ode mnie takiej reklamacji,
    > pomi?dzy przedsiebiorcami obowi?zuje termin r?kojmi (wg KC) który trwa rok.

    Jeśli jej nie wyłączono. Ale jeśli uznałeś reklamację z tyt.
    niezgodności z umową to obowiązuje Art. 12. (Ustawa o szczególnych
    warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z
    dnia 27 lipca 2002 r. (Dz. U. 141 poz. 1176)):

    1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru
    konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od
    któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania
    lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do
    odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego
    o skutkach niewykonania zobowiązań.
    2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust. 1 przedawnia się z upływem
    sześciu miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego,
    nie póĽniej jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to
    uczynić.

    --
    Marcin