    From: "WOJSAL" <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przestepca bez wyroku
    Date: Tue, 26 Jun 2007 14:31:29 +0200

    news:f5qkbi$lbu$1@node1.news.atman.pl...
    > i moje pytanie jest nastepujace: czy mozna nazwac kogos przestepca zanim
    > pojawi sie prawomocny wyrok skazujacy ?

    I tak i nie.
    Tak - mozna nazwac przestepca kazdego, kto popelnil przestepstwo.
    Np. jesli ktos wlamal sie do twojego samochodu i ucieka,
    to chyba nie bedziesz wolal w stylu "lapac osobe ktora podejrzewam o
    popelnienie
    o kradziezy, lecz nie ukarana prawomocnym wyrokiem". Po prostu zawolasz:
    "trzymaj zlodzieja."

    Nie - w sensie prawnym bo,
    "Każdego uważa się za niewinnego, dopóki jego wina nie zostanie stwierdzona
    prawomocnym wyrokiem sądu."
    To z Konstytucji art. 42.

    > kiedys byla jak pamietam jakas sprawa ze lepper czy ktos gdzies tam w
    > warszawce nazwal kogos przestepca i sad uznal, ze przestepca jest dopiero
    > po
    > wyroku karnym.

    Mozna nim byc rowniez przed wyrokiem.
    Zlodziej jest zlodziejem juz w momencie kradziezy.
    Jednak nazywajac kogos zlodziejem, trzeba to udowodnic.
    Wyrok skazujacy jest prostym dowodem (choc nie zawsze slusznym).

    Pozdrawiam,
    Wojtek