  • Data: 2003-10-31 12:40:02
    Temat: Re: przelew wierzytelnosci ze stosunku pracy-opinie
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:5eb8.000000a6.3fa2190f@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > Innymi słowy, stosunek zobowiązaniowy nie ulega zmianie, natomiast zmienia
    się
    > osoba uczestnicząca w nim po stronie wierzyciela." Wierzycielowi
    (pracownikowi)
    > przysługują (przed przelewem)nastęujące uprawnienia (co mi wpada do
    głowy):
    > 1/ Art. 129(11)§ 1. Pracodawca jest obowiązany prowadzić ewidencję czasu
    pracy
    > pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych
    > świadczeń związanych z pracą. Pracodawca udostępnia tę ewidencję

    E tam. Przecież nie przelewa stosunku pracy tylko sama wierzytelność. Troche
    przesadziłeś.

> [...]
    pracy na
    > drodze sądowej.
    > § 2. Przed skierowaniem sprawy na drogę sądową pracownik może żądać
    wszczęcia
    > postępowania pojednawczego przed komisją pojednawczą.
    >
    > Wobec powyższego, w sytuacji, w której pracownik przelałby swoją
    wierzytelność
    > ze stosunku pracy, cesjonariusz zostłaby stroną stosunku zobowiązaniowego
    > nabyłby pewne uprawenienia PRACOWNICZE, związne z wypłatą wynagrodzenia
    (mówiąc
    > bardzo ogólnie). Patrz pkt 1 i 2. a to już chyba coś nie tak.

    E tam. Przelew obejmuje jedynie roszczenie pieniężne.

    > No to zastanówmy się kiedy wierzytelność (w naszym przypadku) jest
    wymagalna.
    > Z chwila nadejścia terminu płatności. Czyli w zasadzie 10 nastęnego
    miesiąca.
    > Czyli po pierwsze primo - przed dzieiątym nie jest wymagalna i
    rozporządzanie
    > nią zgodnie z Twoją arguimentacją nie jest dopuszczalne,

    Tutaj zgoda.

    > po drugie primo :) -
    > dziesiątego - Art. 86. § 1. Pracodawca jest obowiązany wypłacać
    wynagrodzenie w
    > miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych
    > przepisach prawa pracy.

    [cut]

    No ale rozpatrzmy to troszkę dalej. Powiedzmy, że pracownik nie otrzymuje
    zapłaty w terminie, wytacza proces i uzuskuje wyrok zasądzający. Czy dlaej
    obowiązują przepisy dot. wypłacania wynagrodzenia? Czy to jest nadal
    roszczenie o "wynagrodzenie za pracę" i podlega szczególnym warunkom, czyli
    zakazowi przelewu choćby?

    > i wreszcie po trzecie primo - po dzieiątym nabywam np. upranienia z art.
    242,
    > czego nie może zrobic cesjonariusz, bo nie jest pracowniekiem, a
    uprawnienia te
    > są należne pracownikowi i tylko jemu.

    No właśnie.

> [...]
    wymaganej
    > wierzytelności pieniężnej od osoby trzeciej, nawet gdyby działała ona bez
    > wiedzy dłużnika. Brak jest tu bowiem uzasadnionego interesu dla takiej
    odmowy.
    > Gdy chodzi o świadczenia pieniężne jest rzeczą obojętną, od kogo
    wierzyciel
    > otrzyma to świadczenie, gdyż w interesie wierzyciela jest uzyskanie tego
    > świadczenia, tylko bowiem w ten sposób następuje wykonanie zobowiązania.
    >
    > Cel osiągnięty, ale czy Pracodawca jest zwolniony z obowiązku zapłaty

    A tu przyznaje, że się zgubiłem. Przecież zmiana następuje po stronie
    wierzyciela...

    Depi.

    PS. Jak pisałem na wstepie - sam mam wątpliwości, czy jest to dopuszczalne,
    ale akurat te argumentu mnie nie przekonują.