    From: "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przejscie dla pieszych - upokorzenie
    Date: Sun, 15 Sep 2002 17:05:22 +0200

    > Piszę o doprowadzeniu w znaczeniu potocznym,
    > nie prawnym

    Marcyś, to przecie jest grupa o prawie!

    > Po prostu zdarza się, że trzeba ustalić
    > tożsamość jakiejś osoby, a to może wymagać sprawdzenia
    > w bazach danych, wezwania innej osoby, która może
    > potwierdzić tożsamość legitymowanego.
    > Czy te kilkadziesiąt minut policjanci mają stać
    > z taką osobą na ulicy ?

    tu masz trochę, a nawet sporo racji
    (w sensie praktycznym, a nie formalnym)
    jednak przetrzymano czlowieka 3 godz.
    (oczywiście, wg jego relacji), a wcześniej na ulicy
    zakuto w kajdanki; mam przypuszczenia graniczące
    z pewnością, iż policja nie rzekła do niego:
    "może choćmy na posterunek, poco robić
    zbiegowisko na ulicy";

    przepis brzmi:
    Rozporządzenie Rady Ministrów dnia 17 września 1990 r. w sprawie określenia
    przypadków oraz warunków i sposobów użycia przez
    policjantów środków przymusu bezpośredniego.
    (Dziennik Ustaw numer 70 pozycja 410 z dnia 12 października 1990 r. - z późniejszymi
    zmianami

    § 6.1. Kajdanki można stosować wobec osób skazanych, tymczasowo aresztowanych lub
    zatrzymanych w celu udaremnienia ucieczki albo
    zapobieżenia czynnej napaści lub czynnemu oporowi. Kajdanki stosuje się także na
    polecenie sądu lub prokuratora.

    > Jest możliwe doprowadzenie bez zatrzymywania,
    > np. doprowadzenie świadka na przesłuchanie -
    > art. 285 par. 2 kpk.

    doskonale wiesz, że to nie odnosi się w ogóle
    do omawianego przypadku, a zresztą -
    przecie o takim doprawadzeniu decyduje
    sąd/prokurator, a nie policjant na ulicy!!!

    z kpwsow (bo to było wykroczenie):

    Art. 50. § 1. W razie niestawienia się świadka na wezwanie bez usprawiedliwienia
    można, niezależnie od nałożenia kary porządkowej,
    zarządzić jego przymusowe doprowadzenie przez Policję.
    /../
    Art. 51. § 1. Środki przymusu, o których mowa w art. 49 i 50, stosuje sąd właściwy do
    rozpoznania sprawy, a w toku czynności
    wyjaśniających także prokurator, jeżeli prowadzi te czynności. W toku czynności
    wyjaśniających, prowadzonych przez organ inny niż
    prokurator, środki przymusu, o których mowa w art. 50 § 1, stosuje sąd właściwy do
    rozpoznania sprawy na wniosek organu dokonującego
    tych czynności,

    policjant na ulicy ma takie uprawnienia:
    Art. 45. § 1. Policja ma prawo zatrzymać osobę ujętą na gorącym uczynku popełnienia
    wykroczenia lub bezpośrednio potem, jeżeli:
    1) zachodzą podstawy do zastosowania wobec niej postępowania przyspieszonego,
    2) nie można ustalić jej tożsamości.