    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Date: Fri, 20 Jun 2014 01:19:56 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: przebywanie na rondzie

    On Wed, 18 Jun 2014, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik <T...@s...in.the.world> napisał

    [...a to nie wiem czyje:...>

    Nijak.
    Jezdnia jest częścią drogi, może być "krzywa" (zakręty, do zapętlenia
    włącznie), ale musi spełniać wymóg art.2..1 PoRD.
    "pas"!
    Do którego "pasa terenu" należy wysepka?

    > A jest tam przejscei dla pieszych łączące wysepkę z chodnikiem?

    A po co komu przejście?
    To właśnie BRAK PRZEJŚCIA uprawnia do przechodzenia NA SKRZYŻOWANIU
    (podstawę prawną podałem w poście obok)
    Ponadto, pytanie o możliwość przejścia ma się jak pięść do nosa
    co do problemu "przebywania".

    > W Warszawie na jakimś rondzie widziałem przykładowo. Co to zmienia?

    Po prawdzie nie wiem, czy Titusowi chodzi w końcu o jezdnię czy
    drogę, ale tak czy inaczej, najwyraźniej o ten sam skutek: o to,
    że "fizyczna wysepka" (nie mająca cechy "części pasa") nijak nie
    chce być częścią drogi.
    Nie chce być również częścią jezdni, z definicji art.2..6, nie
    chce być również wyjątkiem szczególnym, który mimo "przeznaczenia"
    jest "wyłączony" (znakiem poziomym), chyba że to właśnie JEST
    jezdnia (taka po której normalnie da się przejechać) tylko
    przejechać nie wolno (bo zamalowali farbą).
    Owszem, zgoda, na "nibyrondzie" z P-21 (czy jak mu tam) po P-21
    nie wolno łazić.

    > To chodzisz po części nie przeznaczonej do chodzenia. Dwa mandaty?

    Nie.
    Bo nie chodzi po skrzyżowaniu.
    Mało, nie ma definicji "części nie przeznaczonej do chodzenia" INNEJ,
    niż wskazanie części przeznaczonych WYŁĄCZNIE do innych celów (np.
    do ruchu pojazdów, jak jezdnia i torowisko) *lub* jawnie zabronionej
    (przepis trzeba podać), z dokładnością do wyjątku, który jasno i wyraźnie
    wskazuje, że przy braku pasów NA SKRZYŻOWANIU wolno przechodzić przez
    jezdnie. Chyba że inny przepis zabrania (a zabrania przepis zakazujący
    włażenia przez "urządzenia drogowe", z klasycznymi łańcuchami na czele).
    BTW: mój udział w tej części flejmu sprowokowałeś właśnie potknięciem
    o ów przepis :)

    > Też nie możesz. Ani sie dostać, ani przezbywać.

    W szczególności "przebywać"? Poza skrzyżowaniem? :)
    ("w skrzyżowaniu", dla ścisłości, we wnętrzu, nie stanowiącym
    jego części, bo nie stanowiącej części żadnej z dróg).
    Tylko mi nie mów, że palma (przykładowa) stanowi "część
    skrzyżowania". Nie uwierzę.

    pzdr, Gotfryd