eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoproblem spamu › Re: problem spamu
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.p
    l!niusy.onet.pl
    From: w...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: problem spamu
    Date: 12 Mar 2003 13:18:47 +0100
    Organization: Onet.pl SA
    Lines: 215
    Message-ID: <1...@n...onet.pl>
    References: <b4ji5s$nur$1@sklad.atcom.net.pl>
    NNTP-Posting-Host: newsgate.test.onet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: newsgate.onet.pl 1047471527 5700 192.168.240.245 (12 Mar 2003 12:18:47 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 12 Mar 2003 12:18:47 GMT
    Content-Disposition: inline
    X-Mailer: http://niusy.onet.pl
    X-Forwarded-For: 212.69.77.250, 213.180.130.12
    X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows 98)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:135095
    [ ukryj nagłówki ]

    nie wiem, czy moja poprzednia odpowiedź dotarła, zatem jeszcze raz....

    > Witam

    witam

    > problem spamu był poruszany kilka razy ale jak dotąd nikt nie wypowiedział
    > się jednoznacznie. Czy jest tu jakiś prawnik który mógłby rzeczowo
    > odpowiedzieć na konkretny problem?? Ja wiem że dyskusje nie do końca
    > zorientowanych osób i nie mających 100% pewności są ciekawe ale nie
    > rozwiązują jednoznacznie problemu. Dlatego proszę kogoś kto wie na 100% że
    > tak jest o odpowiedź.

    na 100% to chyba będzie ciężko, ale postaram się ;)

    > Jeśli np mam firmę która produkuje tworzywo sztuczne i szukam sobie w
    > internecie firm które zajmują się produkcją form, albo prowadzę hurtownię
    > komputerową i szukam w internecie sklepów komputerowych...
    > i wyślę takim firmom swoją ofertę to jest już zakazany spam???

    zgadza się, jeśli Twoja oferta będzie informacją handlową w świetle art. 2 pkt.
    2 omawianej ustawy, czyli będzie "...każdą informacją przeznaczoną bezpośrednio
    lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub
    osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od
    spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji
    umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej
    z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu
    efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie,
    w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów,
    sprzedawców i świadczących usługi&#8217;

    > A jeśli wyślę maila treści.. "moja firma xxx prowadzi hurtową sprzedaż
    > dysków. Po szczegóły zapraszam na www.xxx.pl" Czy to też jest zakazany spam?

    w zasadzie tak, ale w głównej mierze będzie to zależeć od organu wymiaru
    sprawiedliwości badającego KONKRETNE ZJAWISKO (czyt. przypadek). To od tego
    organu (rozstrzygającego) zależy czy mail w podanej przez Ciebie formie
    zostanie uznany za informacją handlową, czy też nie...tzn. czy np. zmierza do
    osiągnięcia efektu handlowego, czy nie...itd.

    > Jeśli to wszystko jest zakazanym spamem to w jakiej postaci można w tej
    > chwili wysłać komuś ofertę.

    o tym za chwil kilka...

    > Czy musze za każdym razem otrzymać wyraźną zgodę
    > odbiorcy??

    od KONKRETNEGO odbiorcy wystarczy tylko raz

    > Czy musze najpierw zadzwonić/mailować z pytaniem "czy jest pan
    > zainteresowany zakupem hurtowych dysków" i jeśli odpowie mailowo że tak to
    > wysłać wtedy dopiero ofertę??

    generalnie tak, ale o tym też za chwilę...

    > A jeśli zapytam w taki sposób "czy jest
    > Pan/Firma zainteresowana zakupem dysków? opis tych dysków
    > www.mojedyski.pl"???

    też zależy to od tego, czy organ wymiaru sprawiedliwości rozstrzygający
    konkretny przypadek uzna twoje zapytanie za informację handlową...trzeba
    pamiętać o tym, że dopiero analiza WSZYSTKICH okoliczności składających się
    dane zjawisko stwarza dostateczne przesłanki dla dokonania jego kwalifikacji
    prawnej (taką tez postawę będą przyjmowały organy wymiaru sprawiedliwości
    oceniając czy naruszone zostały zasady określone m.in. w art. 10 ustawy)
    Można uznać że sformułowanie &#8220;każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub
    pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby
    wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zwodu jest uzależnione od
    spełnienia wymagań określonych w odrębnych przepisach&#8221; (art. 2 pkt. 2 ustawy)
    stwarza domniemanie, którego treścią jest reguła interpretacyjna nakazująca, w
    razie wątpliwości, traktować każdą informację mającą cechy określone w
    definicji jako informację handlową na potrzeby przepisów ustawy. Zakres tego
    domniemania jest jednak ograniczony przez wyłączenia przedmiotowe zawarte w
    dalszej części definicji informacji handlowej oraz przepisy art. 3 pkt. 2 i 6
    ustawy.

    Weźmy może na warsztat przykłądowe przypadki:
    w aspekcie przedmiotowym, nie powinny stanowić informacji handlowej np.
    zaproszenia na spotkania integracyjne, jeżeli dotyczą one pracowników danego
    podmiotu i są przesyłane przez pracodawcę w ramach struktury organizacyjnej
    tego podmiotu (art. 3 pkt. 6 ustawy), jak też biuletyny informacyjne i
    newslettery, jeżeli są wysyłane za zgodą osoby je otrzymującej. Natomiast jako
    informacja handlowa, W ZALEŻNOŚCI OD OKOLICZNOŚCI KONKRETNEGO PRZYPADKU, mogą
    być zakwalifikowane wszelkiego rodzaju propozycje zawarcia umowy w postaci
    zarówno oferty jak też cennika towarów lub usług, propozycji współpracy,
    ZAPROSZENIA DO ODWIEDZENIA STRONY INTERNETOWEJ(tak jak zaproponowałeś wyżej) i
    zaproszenia na konferencje, CHYBA ŻE podlegają wyłączeniu określonemu w
    definicji informacji handlowej gdyż nie służą osiągnięciu efektu handlowego
    pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnienie.

    Należy także wziąć pod uwagę fakt, iż na ocenę kwalifikacji określonego
    zjawiska jako informacji handlowej wpływ może mieć także aspekt podmiotowy
    sprawy tj. fakt czy nadawcą określonej informacji jest podmiot, który promuje
    własne towary lub usługi czy też podmiot, który jest pośrednikiem w przekazie
    informacji. Ponieważ naruszenie zakazu określonego w art. 10 ustawy jest
    wykroczeniem ściganym na wniosek pokrzywdzonego (art. 24 ust. 2 ustawy), wobec
    tego przesłanie informacji noszącej znamiona informacji handlowej między
    podmiotami pozostającymi w stałych stosunkach gospodarczych może być traktowane
    w sposób odmienny niż przesłanie analogicznej informacji przez podmiot
    pośredniczący.

    W tym miejscu wypada chyba wspomnieć, iż zbliżone rozwiązania prawne z
    ograniczeniem ich zakresu podmiotowego, zostały przyjęte na gruncie art. 6 ust.
    3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o
    odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr
    22, poz. 271), zgodnie z którym posłużenie się m.in. pocztą elektroniczną w
    celu złożenia konsumentowi propozycji zawarcia umowy w postaci oferty,
    zaproszenia do składania ofert lub zamówień albo do podjęcia rokowań może
    nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta. Może przytoczę cały artykuł 6
    tej ustawy, będzie to widać lepiej... ;)
    "Art. 6. 1. Umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron,
    przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności
    formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego,
    reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, katalogu, telefonu,
    radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu,
    wideotekstu, poczty elektronicznej, telefaksu, są umowami na odległość, jeżeli
    kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował
    swoją działalność.
    2. Propozycja zawarcia umowy w postaci oferty, zaproszenia do składania ofert
    lub zamówień albo do podjęcia rokowań powinna jednoznacznie i w sposób
    zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy przez tego, kto ją składa.
    !!!3. Posłużenie się wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną,
    automatycznym urządzeniem wywołującym i telefonem w celu złożenia propozycji
    zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta."!!!
    Z tego chyba wynikać powinno, że tak naprawdę kwestia spamu została uregulowana
    (niecałkiem, ale zawsze) już 3 lata temu...;)

    > Jeśli wszystkie z tych metod są teraz zakazanym spamem to chyba żyję w
    > nienormalnym kraju?!

    żadna nowość, to już wszyscy wiemy
    nie wszystkie, ale do wszystkiego dojdziemy...

    > Przekładając problem mailowania ofertowego na
    > telefonie.. aby zadzwonić do firmy
    > xxx której telefon znalazłem w Panoramie Firm mówiąc, że
    > mam do sprzedania DYSKI po 3zł musiałbym najpierw zadzwonić i zapytać czy
    > mogę
    > zadzwonić i powiedzieć że mam coś do sprzedania???

    przekładając - tak, na szczęście tak nie jest

    > Nie prowadzę hurtowni dysków ani fabryki tworzyw sztucznych ale wszystkich
    > swoich klientów znalazłem do tej pory przy pomocy internetu.. ktoś pytał o
    > podobny towar na listach dyskusyjnych, adresy mailowe ze stron WWW firm
    > które sądziłem że mogą być zainteresowane, ogłoszenia na listach
    > dyskusyjnych (tych ogłoszeniowych.. :)) Teraz już tak nie można? To po co
    > internet?? Bo do tego on też służył i na prawdę wiele ułatwiał.

    Po co Internet? Tak naprawdę to chyba po to, żeby dać zainteresowanym
    NIEOGRANICZONY dostęp do zasobów informacji, które w danym momencie są im
    potrzebne, a nie do tego co inni chcieliby im narzucić (czyt. spam).
    Tak naprawdę przedmiotowa ustawa (o świadczeniu usług drogą elektroniczną)
    została napisana po to, żeby chronić tzw. "szarych" użytkowników Internetu
    przed jakże agresywną i uciążliwą formą reklamy, jaką jest reklama produktów i
    usług wysyłana za pośrednictwem poczty elektronicznej

    Wyobraźmy sobie prostą, ale jakże realną sytuację:
    Jest sobie ktoś (osoba fizczna), kto korzysta z internetu wyłącznie do
    prowadzenia korespondencji...nie ma stałego dostępu do Internetu, korzysta z
    połączenia tzw. wdzwanianego (czyt. modemowego) za pośrednictwem modemu o
    prędkości 33600 zainstalowanego w swoim komputerze i codziennie musi poświecić
    ok. 30 minut na ściągnięcie z serwera pocztowego wiadomości, z czego tylko 1-2%
    okazuje się być korespondencją, nazwijmy ją "właściwa"...reszta to po prostu
    reklamy kibli, dywanów, ofert budowy stron www czy ofert skutecznegj
    windykacjidługów...błahe? ale chyba możliwe
    dalej nie będę pisał, bo chyba wszyscy wiedzą o co mi chodzi.

    Ktoś może powiedzieć "ale przecież są spamblockery" - pewnie, że są, i co z
    tego? Sam byłem zmuszony do zakupu jednego z nich (darmowe nie budzą mojego
    zaufania), ale czy rozwiązał mój problem? A skąd, oprócz spamu skutecznie
    blokuje również wiadomości od moich znajomych, którzy maja konta pocztowe w
    domenie hotmail.com (chyba nie muszę tłumaczyć zasad i prawideł, na których
    podstawie spamblocker blokuje wiadomości), a także od innych ludzi, których
    codziennie poznaję za pośrednictwem Internetu (a których adresów mailowych
    wcześniej nie znałem - czyt. zasady działania spamblockerów raz jeszcze). Morał
    z tego taki, że codzienine poświęcam około dodatkowych 10 minut na otwarcie
    spamblockera i wyselekcjonowanie z codziennej dawki spamu wiadomości spamem nie
    będących...

    > Zapytam jeszcze raz.. czy mógłby się wypowiedzieć prawnik i rozwiązać
    > powyższy problem??

    Postaram się, oto z bajki morał taki:
    Wszystkim tym, którzy za pośrednictwem poczty elektronicznej chcą dotrzeć do
    potencjalnych klientów proponuję, w celu osiągnięcia pełnej zgodności z
    przepisami ustawy, wysłać potencjalnym klientom zapytanie/przekaz o treści:

    &#8220;W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U.
    144, poz. 1204) *o świadczeniu usług drogą elektroniczną zwracamy się z prośbą
    o wyrażenie zgody na otrzymywanie przez Państwa przekazów stanowiących
    informację handlową o naszych produktach lub usługach albo produktach lub
    usługach innych firm (które reprezentujemy).&#8221;

    Przekaz w takiej formie z całą pewnością nie zostanie przez żaden organ uznany
    za informację handlową w świetle przedmiotowej ustawy.
    Brak odpowiedzi na ww. list uznać należy w świetle przepisów art. 4 ust. 1
    ustawy za niewyrażenie przez odbiorcę komunikatu zgody na otrzymywanie
    informacji handlowej.

    > z góry dzięki za odpowiedz
    > pozdrawiam
    > Tomek

    Mam nadzieję, że choć trochę rozwiałem wątpliwości...
    również pozdrawiam
    d.

    ps. ewentualne re pls na s...@s...pl
    tylko bez spamu, bo...no właśnie, no bo co? i do kogo? ale to już chyba
    zupełnie inna historia...;)

    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1