  • Data: 2005-03-28 00:07:46
    Temat: Re: prawo w USA-to mity czy absurdalna prawda?
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Kilka razy czytałem dziwne historie o śmiesznych procesach w USA, z
    > których
    > wynika, że amerykańskie prawo dopuszcza możliwość oskarżenia praktycznie
    > każdego o wszystko.

    Dla wyjaśnienia kwestii takich wyroków kilka informacji. Po pierwsze system
    sądowniczy w USA wygląda inaczej niż u nas. Ławy przysięgłych złożone ze
    zwykłych ludzi faktycznie decydujące o winie i częściowo o karze, sędziowie
    bez przygotowania prawniczego wyłaniani w wyborach powszechnych (niektóre
    typy sądów w najniższej instancji) powodują, że dochodzi często do zabawnych
    wyroków, i być może opisany tu przykład z kotem jest prawdziwy. Natomiast
    system sądowniczy jest wieloinstancyjny i niesłyszałem jeszcze o
    podtrzymaniu tak absurdalnego wyroku w dalszych etapach postepowania. Więc
    radzę ostrożne podchodzenie do tego typu newsów.
    Drugi często padający w internecie przykład z odszkodowaniem dla kobiety,
    która poparzyła się kawą kupioną w McDrive jest zdecydowanie ciekawszy, bo
    po pierwsze na pewno jest prawdziwy, a po drugie przeszedł przez wyższe
    instancje i się utrzymał (zmniejszyła się tylko wielkość odszkodowania). Ale
    tam prawnicy dowiedli, że McDonalds wiedział, że podawana kawa jest zbyt
    gorąca i w wewnętrznych dokumentach uznał, że taniej wyjdzie zapłacić czasem
    jakieś odszkodowanie, niż wymienić wszystkie maszyny. No i sąd im udowodnił,
    że się mylili. Z korzyścią dla ogółu konsumentów.

    Pozdrawiam,
    Beniamin