    From: "Beti" <b...@e...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo pracy, ciaza
    Date: Tue, 13 Aug 2002 11:54:03 +0200

    > Ale w prezypadku przejścia na świadczenie rehabilitacyjne ustaje
    > stosunek pracy - świadczenie to wypłacane jest do dnia porodu a potem
    > koniec - tak? Czyli urlop macierzyński z ZUSu i potem brak możliwości
    > powrotu do pracy?

    W przypadku pracownika pobierającego świadczenie rehabilitacyjne pracodawca
    ma dwie możliwości:
    1 - pracownik pozostaje w zatrudnieniu, a okres pobierania świadczenia
    rehabilitacyjnego jest traktowany jako nieobecność usprawiedliwiona bez
    prawa do zasiłku i wynagrodzenia, aż to czasu nabycia zdolności do pracy
    przez pracownika,
    2 - pracodawca może rozwiązać z takim pracownikiem umowę o pracę bez
    wypowiedzenia na podstawie art. 53 § 1 pkt. 1 b KP (niezdolność do pracy
    trwa dłużej, niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i
    zasiłku). Do pracownika pobierającego świadczenie rehabilitacyjne stosuje
    się przepis art. 53 § 5 KP, który mówi, że jeżeli pracownik zgłosi swój
    powrót do pracodawcy niezwłocznie po wyczerpaniu tego świadczenie, choćby
    nastąpiło to po upływie 6 miesięcy od rozwiązania stosunku pracy, pracodawca
    powinien w miarę możliwości ponownie zatrudnić pracownika.

    Istnieje interpretacja stosowana przez Sądy Pracy, iż w przypadku kobiet w
    ciąży objętych ochroną z art. 177 § 1 KP zakaz rozwiązywania umowy o pracę
    obejmuje również sytuacje, w których dopuszczalne jest rozwiązanie umowy o
    pracę bez wypowiedzenie bez winy pracownika w trybie art. 53 KP. Niestety
    nie mam żadnego wyroku na poparcie tej tezy, ale sądzę, że każdy Sąd Pracy w
    tej sytuacji orzeknie dokładnie to samo.

    Pozdrawiam
    Beti