  • Data: 2003-01-17 19:52:04
    Temat: Re: prawo do użytkowania i sprzedawania programu
    Od: Romek <r...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 17 Jan 2003 09:32:53 +0100, "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>
    napisał(a):

    >Użytkownik "Makwi" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
    >się
    >trzecim,
    >
    > jezeli umowa o dzielo nie zastrzega, ze "programista" przenosi prawa
    >materialne

    A jakie to jest prawo mterialne ?
    Chyba chodziło ci o autorskei prawa majtkowe.

    to:

    >1) tak
    Nie do konca.
    TJezei umowa nic nie stanowi o prawach autrskich, to zeby zlecenidawca
    mogl uzywac program nalezalo by przyjac dorozuminej licencji.
    Dopiero na gruncie konkretnego przypadku mozna zastanwaic sie czy
    doszlo do zawarci aumowy licencji w sposob dorozuminy.
    I wcale nie jest to oczywiste. Gdy nawet uznamy,ze doszlo . To i tak
    tworca programu moze taka licencje wypowiedziec i zamawijacy zostaje
    na lodzie. Zaplacil za stworzenei programu a nie za licencje czy
    przeniesieni praw autorskich.

    >2) tak, za zgoda i wiedza wlasciciela praw majatkowych - programisty
    Nie
    stara rzymska zasada "nikt nie moze na drugiego przeniesc wiecej praw
    niz sam posida"
    Do przeniesienia praw autorskich wymagan jest forma pisemna. Jezeli
    umowa o dzielo ( ewentulnie dodtkowa kluzula, aneksm, dodtkowa umowa)
    nie przenosi praw autorskich na zamawijacego to zamawijacy nei mzoe
    pzeniesc ich na inna osobe poniewaz nigdy ich nie nabyl.
    Wiec zgoda programisty nic tu nie daje. programista musi przeniesc w
    formie pisemnej prawa na zamawijacego. (nie wspomne o innych
    klauzulach ktore powinny sie w umowie znalezc)

    Pozdrawiam
    Romek
    www.prawnik.net.pl