    From: "Waldemar Godel" <a...@W...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo do kupna biletu :)
    Date: Fri, 17 Jan 2003 17:38:10 +0100

    Ja chcialem jeszcze trzy grosze:

    Zauwazcie, ze raczej nie mowimy tu o przewoznikach prywatnych, tylko o
    publicznych.
    A ci w zdecydowanej wiekszosci sa dotowani przez miasta z podatkowi ich
    mieszkancow. Ludzie maja po prostu prawo jezdzic autobusami. Jest to zreszta
    tak samo oferta handlowa. Utrudnianie dostepu do biletow jest utrudnianiem
    skorzystania z tej oferty. W dodatku nie ma obowiazku kupowac biletu z duzym
    wyprzedzeniem - nie ma tez obowiazku planowania podrozy. Moze mi sie po
    prostu
    wieczorem zepsuc samochod i moge potrzebowac wrocic do domu - mam takie
    prawo,
    autobusy sa dotowane rowniez z moich podatkow. Przewoznik powinien miec wiec
    obowiazek zadbania o umozliwienie mi legalnego przejazdu. Tymczasem jezeli
    wszystko
    zdarzy sie dosyc poznym wieczorem, to legalnosc mojego przejazdu zalezy od
    widzimisie
    kierowcy - ile mu sie chcialo akurat tego dnia wziasc biletow - to nie jest
    w porzadku.

    Jezeli sie cofnac w czasie, to dawniej w autobusach bylo tak samo jak w
    pociagach
    - bilety sprzedawal konduktor. Nawet ja to pamietam. Potem chcac
    zaoszczedzic na
    kosztach przerzucono to na kioski, obecnie rowniez na sklepy. Jednak godziny
    pracy
    sklepow sa znacznie krotsze niz godziny kursowania autobusow, jest tez wiele
    przystankow
    w poblizu ktorych nie ma mozliwosci kupienia biletu przez caly dzien.

    Zreszta:
    Komunikacje reguluje Prawo przewozowe (Dz.U. Nr 119 z 1995 poz. 575 - tekst
    jednolity).
    Sprawy nieuregulowane ta ustawa sa przez nia kierowane wprost do KC.
    Cenniki oplat za przejazd sa dla mnie wciaz oferta w sensie tegoz KC. Jezeli
    przewoznik
    nie ma ochoty osobiscie (w osobie kierowcy lub konduktora) pobierac tych
    oplat, to
    powinien to tak zalatwic, aby nie utrudniac pasazerowi skorzystania z tej
    oferty (za ktora
    przypominam - placi nawet nie korzystajac - bo dotuje w formie podatkow
    przedsiebiorstwa
    komunikacji miejskiej). Wiec jezeli nie ma mozliwosci zakupu biletu, to
    powinien moc zaplacic
    (w formie zakupu biletu) kierowcy.
    Pasazer wchodzac do autobusu i udajac sie do kierowcy przeciez CHCE zaplacic
    za przejazd.
    To kierowca nie majac biletu ODMAWIA mu mozliwosci zaplaty... przydalby sie
    ruchomy
    depozyt sadowy montowany w autobusach :-))))))
    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    a...@o...info, a...@t...org