  • Data: 2007-01-20 14:40:58
    Temat: Re: prawa autorskie a stare fotografie
    Od: "J-23" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ale na jakiej konkretnie podstawie? Mówimy o rozpowszechnianiu czy innych
    > polach eksploatacji utworu a nie o handlu ruchomością. Jedyny przypadek
    > który przychodzi mi do głowy to gdy utwór jest wykorzystywany np. jako
    > logo firmy, ale to też nie prawa własności.

    Moim zdaniem:
    1. prawo autorskie chroni interesy autora lub jego spadkobiercow
    2. zawsze podstawa do wszelkich dzialan prawnych jest oryginal dziela.
    Na wszelkie formy jego eksploatacji udziela sie stosownych licencji.
    Licencje taka, na podstawie umowy uzyskuje sie od dysponenta
    majatkowych praw autorskich, kto to jest, to wynika z roznych
    uwarunkowan prawnych. Miedzy innymi z faktu posiadania prawa wlasnosci
    do dziela. Przyklad: jak jakas firma kupi dzielo Loenarda da Vinci pt.
    Mona Lisa, to wizerunek tegoz obrazu bez ograniczen moze uzywac w
    celach marketingowych typu: logo, bilbordy, itp. Ale, kiedy ta sama
    firma chcialaby uruchomic podobna kampanie reklamowa z uzyciem w/w
    obrazu to pewnie musialaby uzyskac zgode od Louvre museum, i sporo
    zaplacic. Bowiem, Louvre museum jest wlascicielem obrazu, i pewnie
    jedynym dysponentem praw majatkowych do niego, a z mistrzem Leonardem
    nie ma zadnych wiezow pokrwienstwa. Wracajac na teren fotografii -
    slyszymy czasem o sprzedaniu kolekcji np. fotografii aktorki Marlin
    Monroe, i ze nabywca ma zamiar wydac te fotogramy w przygotowywanym
    albumie. Odbywa sie pokaz czesci tychze zdjec, na ktory zapraszany jest
    ich tworca. Robi sie z nim nawet wywiad. Jednak zyski z przedsiewziecia
    beda udzialem jedynie wlasciciela fotogramow, bo fotograf zdjecia i
    prawa do nich juz kiedys sprzedal.

    > Żaden problem znaleźć na sieci, np tutaj:
    > http://www.vagla.pl/autorskie.htm lub serwerze prawa sejmu.

    Dziekuje za rade. Czytalem w trakcie dyskusji kilka razy.

    > I tak jest z wszystkimi publikacjami utworów których oryginały istnieją i
    > są w czyimś posiadaniu? Monaliza? Bitwa Pod Grunwaldem? Freski kapicy
    > Sykstyńskiej?

    Wlasciwie tak.
    Czy mozna legalnie handlowac kopiami programow komputerowych?

    J-23