  • Data: 2007-01-18 15:36:08
    Temat: Re: prawa autorskie a stare fotografie
    Od: "J-23" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Witam
    > Wpadły mi w ręce stare fotografie (lata 1890-1947) przedstawiają
    > architekturę, krajobrazy, oraz ludzi (fotki grupowe - kilka kilkanaście
    > osób). Robię strony internetowe i chciałbym część z tych fotografii
    > wykorzystać w witrynie www. I tu mam dylemat - nie wiem czy w świetle
    > obowiązujących przepisów prawnych mogę to uczynić.
    > Dodam że nie znam ani autora zdjęć ani też osób fotografowanych. Nie
    > chciałbym wykorzystać 100 letniej fotografi do witryny aby po pewnym czasie
    > być celem jakichkolwiek roszczeń lub oskarżeń.
> [...]

    Moim zdaniem wazne jest sprecyzowanie eufemizmu "wpadły mi w ręce".
    Bo jak kupiles, to sprawa jest prosta jako ze ochrona prawna w stosunku
    do tychze fot. wygasla po 50-ciu latach od chwili ich wykonania. Jak
    nie kupiles to wazne jest kto jest wlascicielem tych fotek, i czy
    zgadza sie na ich uzycie. Wizerunek osob ujetych na w/w fotach tez jest
    wolny od ochrony prawnej, z jednym wyjatkiem. Otoz, gdybys np.
    przedstawil osoby tam widniejace w sytuacjach uragajacych ich godnosci
    osobistej, lub jakos je osmieszal itp., to potomkowie tych osob, lub
    inne urazone tym faktem osoby, moga miec pretensje i nawet wystapic na
    droge prawna w celu uzyskania zadoscuczynienia. pozdr/J-23