    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: postępowanie spadkowe po Ojcu
    Date: Thu, 1 Jan 2004 15:47:05 +0100

    Użytkownik "Mariusz" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:bt1571$3sv$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Dzieki Robert za odpowiedz, ale nadal mam wątpliwości, ponieważ w
    > testamencie nie jest napisane,że ja z moim synem jestem powołany do
    spadku,
    > a na brata jest zapis mojego zobowiazania spłaty. W testamencie jest
    > napisane, ze Ojciec zapisuje synom czyli mnie i bratu dom "A", tzn. mnie
    > połowę, a z drugiej połowy mam spłacić brata bez okreslonej sumy w
    > testamencie.
    > Natomiast dom "B" zapisuje mnie i mojemu synowi.

    Pierwszym etapem postępowania spadkowego jest uznanie przez sąd nabycia
    spadku. W tym momencie sąd zupełnie nie interesuje, jak Wy się tym
    podzielicie. Po prostu uzna, że na podstawie ustawy, albo na podstawie
    testamentu Ty masz dostać to, a brat tamto. I tylko tyle. W krańcowym
    przykładzie Wy po tym postanowieniu możecie się podzielić nawet na odwrót.
    Jeśli tylko będzie to Wasza wspólna wola, to równie dobrze możecie się
    dogadać w ten sposób, że brat na przykład nie chce tego spisu. To już
    Wasza sprawa. Postanowienie sądu przyznające bratu spisanie z połowy domu
    ma tylko taką moc, że jeśli nie dogadacie się z bratem, to brat może
    przeciwko Tobie wnieść powództwo o zapłatę tego spisu. Wówczas, o ile w
    testamencie nie określono tego kwotowo, tylko jako połowę wartości domu
    "A", to brat będzie musiał jakoś udowodnić wartość tego domu, by sąd mógł
    już zasądzić kwotowo tę połowę mu przysługującą. Ale to dopiero, gdybyście
    się nie dogadali.

    > Reasumując ojciec rozdysponował majatek pomiędzy mnie, syna i brata
    > fizycznie. W związku z tym obawiam się, że mogą być kłopoty w ustaleniu
    > udziału ułamkowego, gdyż jest różna wartość tych dwóch domów. W Polsce
    > trzeba przeprowadzić I etap postepowania spadkowego w ułamkach, a II
    etap
    > podział fizyczny.
    > Z tego co wiem na zachodzie jest odrazu podział fizyczny
    > i wtedy interpretacja testamentu byłaby jednoznaczna.

    Na zachodzie, to trochę za ogólnie. Tak, jak Ty mówisz jest chyba w prawie
    anglosaskim, choć nie znam dokładnie tego prawa i wiedzę raczej opieram na
    filmach, a nie na konkretnych źródłach. A to nie jest dobry fundament.
    Natomiast nie widzę niczego złego w naszym systemie. Dokąd spadkobiercy są
    zgodni, to jest on prostszy w realizacji. Dostajesz postanowienie o
    nabyciu spadku, płacisz podatek i w zasadzie możecie to wszystko
    przeprowadzać na siebie.