    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: porzucenie pracy ?
    Date: Wed, 26 Jun 2002 00:19:08 +0200

    On Mon, 24 Jun 2002, Maddy wrote:

    >+ Użytkownik spider napisał:
    >+ > "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" wrote:
    >+ >
    >+ >>> + co grozi mi za porzucenie pracy ?
    >+ >>
    >+ >> Nie ma już czegoś takiego. Jeśli pracodawca nie popełnił
    >+ >> "naruszenia podstawowych obowiązków" to umowę można zakończyć
    >+ >> tylko przez wypowiedzenie.
    >+ Gotfrydzie, to naprawdę ty napisałeś?? Jak to nie ma porzucenia?

    Zeznaję że tak. Pomysł nie jest mój :) tylko artykułów w prasie
    z okresu kiedy porzucenie "zniknęło".

    >+ Bo kodeks pracy o nim nie pisze? KP po prostu nie zawiera w tej chwili
    >+ sankcji za porzucenie pracy. Kiedyś je zawierał, ale nawet w tedy nie
    >+ regulował porzucenia pracy w jakis konkretny sposób, tylko mówił, co
    >+ za to grozi. A że teraz nie grozi nic, więc i slowem o tym nie wspomina.
    >+ Porzucenie pracy to stan faktyczny, a nie byt prawny.

    Cieszę się że 'kotewka' też widzi pewne hm... właściwości owego
    stanu faktycznego :)
    Zauważ że pracownikowi nalezy się ("jak psu kiełbasa") świadectwo
    pracy; za wyjątkiem "porzucenia"...
    I *umowa o pracę obowiązuje* - zaprzeczasz ?
    Nie mam żadnych wyroków pod ręką :(, mam niedoczas więc nie
    poszukam :]

> [...]
    >+ kuriozalnych wniosków, jak niżej:
    >+ >
    >+ > Czyli osoba związana stosunkiem pracy nie ma możliwości porzucić
    >+ > pracy bez okresu wypowiedzenia? Rozumiem, że wtedy stosuje się
    >+ > przymus bezpośredni w celu doprowadzenia pracownika do miejsca
    >+ > pracy? To oczywiste, że coś takiego istnieje i istnieć musi.
    >+
    >+ Nie istnieje. Doprowadzenie pod przymusem do miejsca pracy???????
    >+ Przeczytałeś to co napisałes??? Bo sama koncepcja zwala z krzesła.

    Już wyjaśnił - i odebrałem to dokładnie tak jakie miał
    intecje :) - że "porzucenie istnieje". A to nieprawda: owszem,
    pewnie nikomu z pracodawców *nie będzie się chciało* utrzymywać
    takiego dziwnego stanu niewykonywanej umowy, bo komplikacji
    z ZUSem i podatkami pewnie pojawi się od groma.
    [...]
    >+ Juz nie ma pasożytów społecznych ani nakazu pracy.

    Nakazu pracy nie ma.
    Nakaz wywiazywania się umów (w postaci prawa strony przeciwnej
    do dochodzenia roszczeń z tytułu niewywiązywania się) *chyba
    jednak* jest... ;) !
    Nikt nie każe ani pracownikowi, ani pracodawcy[1] podpisywać
    umowy. Ale jak podpisze....
    [...]
    >+ Pracownik zawsze może porzucić pracę i poza wpisem w świadectwie pracy
    >+ nie poniesie żadnych tego konsekwencji

    Maddy, on na dzień dobry żadnego świadectwa nie dostanie !
    Z jakiego niby tytułu ?? 'Pan się dziś spóźnił, co prawda o dwa
    miesiące - ale proszę na stanowisko' ;>

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] no, poza "zakazem prześladowania płci", czy jak mu tam ;)