    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: policja po cywilnemu
    Date: Sat, 28 Aug 2004 13:46:53 +0200

    Bogen wrote:

    > Mowimy caly czas o ZATRZYMANIU.

    OK

    > Czyli jak policjant krzyknie Stoj policja--- TO MASZ SIE ZATRZYMAC.

    ...a policjant wylegitymować.

    > Jak Ci wyda polecnie podnies rece w bok

    To w bok, czy w górę? ;) OK,OK, czepiam się ;)

    Wiem, o co chodzi :)

    > i powoli poloz sie twarza do ziemi to masz to zrobic.

    Nic z tego. To już by było przekroczenie uprawnień policjanta. Wezwać
    mnie do zatrzymania - może. Zadbać o własne bezpieczeństwo (ręce z
    daleka od kieszeni itepe) też może. Ale nie ma prawa bawić się w Rambo
    czy innego Brudnego Harry'ego - obywatel ma swoje prawa (m.in. do godności).

    > Zostaniesz pouczony o swoich prawach.

    Ktoś się za dużo amerykańskich filmów naoglądał... W Polsce nie
    informuje się o przysługującyh prawach w trakcie legitymowania ani nawet
    obezwładniania, skuwania itepe.

    Jeśli już to ewentualnie później.

    > Pozniej policjant wypelnia tzn protoków zatrzymania

    ZATRZYMANIA??

    A niby z jakiej paki? Formalne zatrzymanie musi mieć jakiś powód.

    Przy czym "Stój! Policja!" i następujące po tym np.
    wylegitymowanie/przeszukanie danej osoby takim zatrzymaniem nie jest.

    Inaczej ten protokół trzeba by wypełniać przy każdej np. rutynowej
    kontroli dokumentów przez drogówkę.

    A przypominam, że cały czas mówimy o sytuacji, w której
    najprawdopodobniej zaszła jakaś pomyłka, która zostanie wyjaśniona w
    momencie choćby sprawdzenia dokumentów (spokojny obywatej idzie
    sobie/jedzie sobie, a ty nagle patrol wyskakuje i żąda zatrzymania się).

    Oczywiście co innego, gdyby za kimś goniła policja, a ten ktoś się
    ostrzeliwał :)

    [ciach]

    > Co nie zmiwenia faktu, ze w OKRESLONYCH przypadkach musisz wykonywac polecenia
    policjanta

    Ale nie WSZYSTKIE - a i sam policjant nie może nadużywać nadanej mu
    przez społeczeństwo warunkowej władzy.