  • Data: 2004-06-01 18:38:53
    Temat: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Grzegorz <n...@y...com> napisał(a):

    > Centrum Smitha jakiś czas temu publikowało swoje pomysły na system
    podatkowy.
    > Wymyślili zdaje się malutki podatek obrotowy. Nie pamiętam czy zamiast CITu
    czy
    > obok.
    > W każdym razie płacony przez firmy a nie przez konsumentów.

    Czyli alternatywą pozostaje jedynie podatek obrotowy brutto. Ten podatek ma
    całe mnóstwo wad,nie jest neutralny,powoduje kaskade podatkową (czyli
    płacenie podatku od podatku ponieważ każda faza obrotu jest opodatkowana
    brutto),jest bardzo kłopotliwy w pobieraniu i tak naprawde do niczego dobrego
    nie prowadzi. W gospodarce rynkowej powoduje koncentracje produkcji co
    prowadzi do wzrostów monopoli.Np na podatku obrotowym brutto by doskonale
    zyskały supermarketu,mali handlarze by padli jak kawki.Nawet mała stawka nie
    ma tu znaczenia. Podatek obrotowy przerabialiśmy w PRL.Obecnie 2,5% podatek
    obrotowy proponuje np Samoobrona. Pomijam juz fakt ze wprowadzenie podatku
    obrotowego jest niemożliwe spowodu naszego czlonkowstwa w UE.

    > Można tu podyskutować ale ja bym i z tego zrezygnował. Pozostałbym przy
    podatka
    > ch
    > dochodowych od firm -- ale bardzo niskich.

    Zgadzam sie,ale obok VAT-u,rowniez podatek dochodowy,nawet bardzo niski.

    > W każdym razie -- precz z Vatem. Robienie interesów ma być proste a państwo
    ma
    > się do
    > tego nie wtrącać i nie przeszkadzać.

    Dobrze skonstruowany VAT jest neutralny i nie powoduje frustracji podatników.
    Tak naprawde napisana na poczatku lat 90tych ustawa o VAT to byl jeden z
    najlepszych aktow prawnych. Pierwotny tekst byl jednym z lepszych dzieł
    naszego ustawodawstwa. Potem zaczelo sie jej psucie az doprowadzenia tej
    ustawy do samego dna. Nowa ustawa o VAT to prawdziwe bagno napisane przez
    polityków a nie prawników,jestem pewien ze jeszcze w tym półroczu ujrzy
    swiatlo dziennie kilka kilkanascie nowelizacji tej ustawy ktore jeszcze
    bardziej schrzanią tą ustawe.
    pzdr