    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: patenty na żywność
    Date: Mon, 02 Nov 2009 14:49:33 +0100

    Dnia 02-11-2009 o 14:15:53 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(a):

    > Trzeba się zdecydować - albo dyskutujemy na argumenty, albo sobie
    > oglądamy film. Przekonywanie filmami może być dobre dla kobiet albo dla
    > dzieci.
    >
    > Jakie zatem masz argumenty przeciwko żywności modyfikowanej
    > genetycznie (coolina mode on: uważaj, bom rozmawiasz z genetykom i się
    > na tom dobrze znam :), to je tu dawaj i sobie podyskutujemy.

    Pierwsza sprawa jest taka że rozmowa o GMO ogólnie nie ma sensu,
    sens ma rozmowa o każdej korektnej modyfikacji z osobna - bo jak można
    porównać
    kukurydzę z genem soi dla koloru i smaku z pomidorem z genem skorpiona
    dla produkcji czegoś co zabija gąsienice.

    Druga sprawa jest taka, że często tzw. 'zwolennicy GMO' śmieją się,
    że od GMO nikt nie zmutuje. Tyle że istnieją bakterie które wymieniają z
    koleżankami plazmidy,
    czyli defacto mutują poprzez współpracę ze sobą. I teraz - nie wiadomo co
    może się stać gdy nagle
    uzbroją się w nieznane geny. A zagrożenie wynika stąd, że nie da się tego
    badać, bo każda modyfikacja
    polega na czym innym. To nie jest jeden i ten sam azbest czy dym tytoniowy.
    Dodatkowo proces modyfikacji to jest tak naprawdę średniowiecze
    - nie ma żadnej gwarancji że gen trafi tam gdzie ma trafić. To nie jest
    wkładanie kolejnego
    ogniwa do łąńcucha rowerowego, w precyzyjnie wybrane miejsce - tylko
    chybił trafił.
    I tak naprawdę nie wiemy jaką ekspresję genetyczną wywołujemy.

    Pomijam już znane sprawy, z cyklu: roślinka która wskutek modyfikacji
    produkuje środek owadobójczy,
    czyli jedząc to cholerstwo nie jemy tylko świństwa ze skórki, ale z całej
    objętości, strefy ochronne
    które nic nie chronią, pojawiające się doniesienia o dewastacji
    ekosystemów etc.

    Także o ile nie jestem zdeklarowanym przeciwnikiem, o tyle uważam że
    wskazana jest tutaj szczególna ostrożność,
    bo stawka jest za duża żeby z entuzjazmem wysiewać to gdzie się tylko da.

    --
    Tomek