  • Data: 2008-02-14 09:48:12
    Temat: Re: p2p - rozważania teoretyczne
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Pyra pisze:

    > Co sądzisz o sytuacji w ktoś bierze swoje mienie - np. egzemplarz
    > najnowszej części Harrego Pottera zakupiony w księgarni, następnie
    > wykonuje 1000 kopii takich samych w treści i formie, a następnie
    > sprzedaje je w księgarniach.
    >
    > Jak oceniasz takie postępowanie od strony moralnej i jak uważasz - co
    > prawo powinno stanowić w takiej kwestii?

    Wykonał 1000 kopii, napracował się, ma prawo sprzedać.
    To mniej więcej ten sam ciężar moralny co odbitka na ksero
    książki na uczelni. Podczas czytania tych odbitek, kaca
    moralnego jakoś nie czułem.

    Natomiast z przyjemnością kupiłbym oryginalne wydanie,
    bo ładniejsze, wygodniej się czyta, niż odbitki.
    Ale kupić się często nie da.

    Tak samo nie widzę problemu w chińskich wydaniach
    Harrego Pottera - nowych odcinkach napisanych przez innego
    autora - które przecież na pewno łamią prawo dotyczące
    zarejestrowanych znaków towarowych itd. itp.

    > Jeżeli chodzi o banknot to skoro jestem właścicielem banknotu, to
    > dlaczego nie miałbym zrobić drugiego identycznego? A skoro ktoś chce mi
    > za taki banknot dać towar w sklepie, to w czym widzisz problem?

    Jeśli ci się uda zrobić identyczną, naprawdę identyczną kopię,
    to banknoty jako pieniądz przestaną mieć sens.
    Całą istotą ich istnienia, jest bliska niemożliwości trudność
    skopiowania.

    > A umowy... Czym są ponad ciekawym wyobrażeniem powstałym w 2 mózgach
    > które umowę zawarły?

    Są zobowiązaniem.
    Nie widzę związku między umowami a tematem dyskusji.

    Stach