  • Data: 2003-11-11 22:51:14
    Temat: Re: oprogramowanie - legalność
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > To nie ty masz wiedzieć, tylko sklep.

    A sklep skąd to ma wiedzieć? W ustawie nie ma. Z tego co wiem, umowy z M$
    nie mają. Po prostu sprzedają pudełko z programem. Wskaż ustawę nakazującą
    im sposób postępowania z programem.

    > Jeżeli kupujesz komputer z Windowsem w wersji OEM, to obowiązkiem sklepu
    > jest zainstalowanie systemu i naklejenie naklejki.

    A z czego wynika ten obowiązek? To znaczy wiem, że tak by chciał M$. Mnie
    chodzi o jakąś podstawę prawną i ewentualnie od razu sankcję za złamanie
    tej normy. Bo wiesz, jestem Ci w stanie podać cały szereg takich
    "widzimisię" z życia wziętych w różnych gałęziach życia codziennego, co
    jak się zastanowić, to żadnej podstawy prawnej niesposób dla nich znaleźć.

    A jak klient zażyczy sobie, ze system chce sam zainstalować system? Ja
    zawsze tak robię, bo sobie od razu konfigurę po swojemu. To niby popełniam
    przestępstwo? Nie widzi mi się to.

    > Umową licencyjną sobie poczytasz przy pierwszym uruchomieniu komputera.
    > Windows podsunie ci ją pod nos.

    Jak sobie przeczytam po uruchomieniu i stwierdzę, że naklejki nie ma, to
    będzie trochę za późno. Po za tym, to ja nie mam obowiązku tego czytać. W
    Polsce obowiązuje prawo stanowione, a więc ustawy, rozporządzenia i tego
    typu akty. Z pozostałych, to obowiązują umowy, ale te wymagają podpisów
    stron. Ja umowy z M$ nie podpisywałem. Ja wiem, że tam na końcu jest taki
    wybór "Akceptuję / Nie akceptuję". Z reguły wciskam akceptuję i nigdy się
    nie zastanawiałem co się stanie, jak wcisnę, że nie. Pewnie się system
    wywali, a przecież już go legalnie kupiłem, więc nie powinien. Czy
    kliknięcie w słowo "Akceptuję" stanowi surogat mojego podpisu? Osobiście
    wątpię.

    Zresztą, jeśli nawet uznać ten wyświetlony po instalacji systemu tekst za
    umowę, no to jest to umowa cywilnoprawna. A zatem jej złamanie nie może
    skutkować odpowiedzialnością karną, a jedynie cywilną. A zatem zgodnie z
    prawem powinienem pokryć straty M$ wynikające z niedotrzymania tej umowy.
    Wskaż mi straty M$ wywołane nienaklejeniem przeze mnie tej naklejki na mój
    komputer.