  • Data: 2007-08-13 09:09:26
    Temat: Re: odzyskanie przedmiotu spadkowego
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "alek" <r...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:3943.00000049.46bef7a6@newsgate.onet.pl...
    > odnośnie
    > zastanawiam,
    > straciła

    > Czy ktoś mi może coś podpowiedzieć ? Pomóżcie proszę !
    >
    > --

    witam

    postaram się pomóc - masz tu ci art.1029 kodeksu cywilnego, który stanowi że
    "do roszczeń spadkobiercy o wynagrodzenie za korzystanie z przedmiotów
    należących do spadku, o zwrot pożytków lub o zapłatę ich wartości, jak
    również o naprawienie szkody z powodu zużycia, pogorszenia lub utraty tych
    przedmiotów (...) stosuje się odpowiednio przepisy o roszczeniach między
    właścicielem a samoistnym posiadaczem rzeczy" - a zatem przepisy art.224kc i
    następne;
    w ramach art.224kc jest art.225kc, który bardziej oddaje rzeczywistośc
    opisanej przez ciebie sytuacji - rodzeństwo (zapewne też współspadkobiercy)
    zataili fakt, że ten przedmiot, o którego zabiegasz, wchodzi w skład spadku
    po spadkodawcy; twoim zadaniem jest wykazanie, że było odwrotnie, czyli że w
    chili otwarcia spadku przedmiot ten należał do spadku; o to wszystko; a poza
    tym, mając za podstawę powyższe przepisy, możesz żądać roszczeń w związku z
    pogorszeniem i utratą rzeczy, a nawet za jej zużycie; dalej - możesz żądac
    wynagrodzenia za korzystanie z rzeczy; dalej - pożytków które ten posiadacz
    nie osiągnął w skutek złej gospodarki jaką prowadził wobec tego przedmiotu;
    wszystkiego tego mozesz żadąc nawet wówczas, gdyby pogorszenie lub utrata
    rzeczy nastąpiła wtedy, gdyby znajdowała się we władaniu uprawnionego;
    możesz tez żądać naprawienia szkody w ramach art.415kc i następne -
    praktykuje się to, ale osobiście nie spotkałem się z czyms takim;

    życzę powodzenia

    pzdr