    From: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odsprzedane aprawa autorskie-majątkowe a reklama autora
    Date: Fri, 5 Aug 2005 14:12:56 +0200

    Jakub <...@...com> dosć niespodziewanie napisał(a):
    > Na umowę o dzieło stworzyłem program komputerowy (majątkowe prawa
    > autorskie przeszły na zleceniodawcę).

    Nie piszesz na jakich polach eksploatacji - co na ten temat zapsialiście w
    umowie?

    Czy jego życzenia są legalne w
    > świetle prawa (co jest "silniejsze": życzenia co do kształtu dzieła
    > czy osobiste prawa autorskie)?

    trudno coś powiedziec, nie wiedząc nic konkretnego o zakresie waszej
    współpracy. Na ile "życzenia co do kształtu" wpływały na Twoją pracę. Czy
    było to ogólne - program ma robić to i to- czy szczegołowe, uzgadniane krok
    po kroku decyje co do kształtu posczególnych elementów programu. W pierwszy
    przypadku Ty jesteś wyłacznym autorem. W drugim byc moze ktoś mógłby uznać,
    ze w ogóle nie jestes autorem. Pomiędzy tymi stanami jest caaaała przestrzen
    stanów pośrednich. Do której sytuacji Ci bliżej?

    > Ważniejszą w sumie sprawą jest to, że ja chce na swojej stronie
    > internetowej umieścić zdjęcia (screenshots) porobione aplikacji.
    > Zdjęcia będą w porfolio. Z dopiskiem że wykonałem taką aplikacje na
    > zlecenie danej firmy i obecnie aplikacja jest w posiadaniu trzeciej
    > firmy (mój zleceniodawca był tylko pośrednikiem). Czy mogę tak
    > uczynić,

    Mozesz, zkaładając nawet, ze jesteś tylko współautorem, to masz prawo do
    ujawnienia swojego autorstwa, chyba że:

    > biorąc pod uwagę, że zleceniodawca otrzymał wyłączność na
    > aksplatacje praw autorskich majątkowych (i tak samo udzielił
    > wyłączności trzeciej firmie).

    ta wyłaczność obejmowała pole eksploatacji określone np. tak:
    - reklama internetowa

    a jeszcze gorzej, jeśli napisalibyscie tak:
    reklama internetowa, w tym reklamausług tworzenia programów komputerowych.

    Jeśli takich pól eksploatacji nie zamieściliście w umowie, ( a z mojego
    doświadczenia wynika, ze prawie nikt tego nie zamieszcza), to, jak już
    napisałem powyzej, mozesz swobodnie zaprezentowac sie tak, jak zamierzasz.

    > Zakładając, że mogę w porfolio umieścić takie screenshot'y to czy mogę
    > jawnie przedstawić "zdjęcie" okienka 'about'/'o programie', w którym
    > widnieją wszystkie informacje o aktualnym właścicielu programu? Czy
    > było by to może nielegalnie wykorzystanie wizerunku firmy
    > pośredniczącej czy też odbiorcy końcowego (głównie o niego chodzi, bo
    > nie jest to mała firma).

    To jest delikatny problem korzystania z cudzej renomy. Zastanawiam się
    ejdnak - nie znam się na tym - czy przyjęte jest w programach robionych na
    indywidualne zamówienie zamiesczanie tego typu informacji? Jeśli tak, to
    możesz, jeśli nie, a wydaje mi się ,że tak właśnie jest, ze to jest
    odosobniona praktyka, to doradzałbym ostrożność.
    Z drugiej strony, samo wyliczenie klientów jest dość często spotykaną formą
    reklamy i jeżeli jest prawdziwe nie budzi większych kontrowersji. Chyba
    mozesz to zrobić

    > Myślę, że to nie wiele zmienia, ale jestem jeszcze w pełnym
    > posiadaniu praw autorskich-majątkowych, przekazanie tych praw dopiero
    > nastąpi.

    Co to znaczy? Określiliście w umowie moment przejścia praw, czy też nie
    macie jeszcze podpisanej umowy. Jeśli to drugie, to zwróc uwagę nw wskazane
    wyzej pola eksploatacji

    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide