    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: obowiazek doreczenia faktury
    Date: Wed, 17 Nov 2010 20:15:06 +0100

    Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:ic145t$bqa$1@news.task.gda.pl...

    > wiadomości news:ic0rtl$dph$1@inews.gazeta.pl...

    > Hm, - odbiorca faktury, czyli ten co ma zapłacić (a więc jest dłuzny za
    > wykonaną usługę) jest wg ciebie wierzycielem??!

    Wierzycielem wypełnienia obowiązku wydania mu faktury. Potocznei za
    wierzyciela uważa się tego, któremu dłużnik jest dłużny pieniadze. Ale
    wierzytelność spokojnie może polegać na obowiązku zrobienia czegoś
    (przykładowo dostarczenia towaru).

    W wypadku sprzedaży masz dwóch wierzycieli i dwóch dłużników. Zajrzyj do
    kodeksu cywilnego. Sprzedaż polega na tym, że sprzedający ma obowiązek
    wydania rzeczy, zaś kupujący zapłaty należności (upraszczam, bo mogą być
    zawidrowania, ale nie chcę zaciemniać). I teraz jeśli kupujący nie zapłaci,
    to wierzycielem jest sprzedający. Ale jeśli sprzedający rzeczy nie wyda
    (częste przykłaowo na ALLEGRO), to wierzycielem jest kupujący. Ba, oni
    jednocześnie mogą być dla tych odrębnych zobowiązań wierzycielem i
    dłużnikiem, jak się zaczną przepychać, czy wcześniej towar, czy pieniadze,
    a nei da się z jakiegoś powodu tego zrobić jednocześnie.

    Teraz przełożenie w kierunku inicjatora wątku. Wierzycielem dla
    zobowiązania finansowego zapłaty za usługę jest Ludek. Ale wierzycielem
    zobowiązania przedstawienia faktury jest zlecający usługę. W mojej ocenie
    miejsce wykonania zobowiązania - wydania faktury w naszym wypadku - należy
    oceniać w świetle prawa cywilnego, a zatem jeśli inaczej nie uzgodniono w
    siedzibie zleceniodawcy. Co więcej zleceniodawca ma prawo do wstrzymania
    się z zapłatą należności do czasu przedstawienia mu faktury.

    Nie odnoszę się w żaden sposób obecnie do tego, czy Ludek ma obowiązek taką
    fakturę w formie pisemnej z podpisem wystawić, bo nie wiem tego. Zwracam
    również uwagę na to, że Ludek ma siedzibę za granicą (o czym wcześniej nie
    wiedziałem), więc należałoby zajrzeć jeszcze do ustawy dotyczącej
    transgrancznych stosunków cywilnych oraz ewentualnie przeanalizować wpływ
    prawa czeskiego na to zagadnienie. Sądzę, że może być kłopot z ustaleniem
    miejsca zawarcia umowy - skoro pewnie to mailami robili.