    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: obostrzenia
    Date: Mon, 08 Jul 2024 05:01:24 GMT

    On 2024-07-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Nie. Natomiast dalej grypa jest chorobą sezonową.

    Ale ja tego nie kontestuję :)

    >>> https://www.worldometers.info/coronavirus/country/po
    land/#graph-cases-daily

    > Marcin - naprawdę - nie widzisz w tych wykresach wyraźnej zależności że
    > sezon przypada w zimę? Zresztą jak w innych koronawirusach.

    Szczyt zachorowań przypada na zimę (m.in.). A kiedy zaczyna rosnąć
    liczba zachorowań? Masz pewną sytuację równowagową i nagle zaczyna
    wzrastać ilość infekcji. To nie następuje w grudbiu czy listopadzie a
    dużo wcześbiej. Być może wirusy grypy też lubią lato :) To może wynikać
    z różnych rzeczy. Podałem jako przykład zachowania socjalne. Może też
    rosnąć gdzieś późnym latem z jakiś powodów biologiczno-fizjologicznych
    (mniej słońca, mniej owoców, większe różnice temperatur etc.).

    > Jest figurą retoryczną wziętą z d4. Jeśli na podstawie danych jakie
    > obcnie mamy nie da się ponoć określić że "wirus lubi zimę" to z penością
    > już nie da się określić że lubi lato.

    Nie da się, ale można pospekulować ot choćby w sposób, który podałem.
    Nie ma w tym logiki, że jak jest cieplej to ludzie się chętniej gromadzą
    i podróżują?

    > Na tym polega że potem "szury miały rację". Masz wykresy gdzie szczyty
    > przypadają w zimę (o kilka rzędów wielkości), masz doświadczenie że
    > koronowirusy (przecież to nie jest pierwszy na świecie) są w Polsce
    > chorobą sezonową i co - szur mówi - to jest choroba sezonowa a naczelny
    > specjalista polski - "wirus lubi lato". A potem zdziwienie że szury
    > miały rację a grześkowiak kolejny raz pierdolił trzy po trzy.

    Ja się na tym nie znam, ale protestuję aby dawać szczyt zachorowań jako
    wyznacznik tego, co spowodowało początkowy wzrost infekcji. Ad absurdum
    (przez porównanie, nie logikę), czy naprawa kompozytów lotniczych na
    wolnym powietrzu mierzona późniejszą ilością usterek tych kompozytów
    będzie zaleznością sezonową czy nie? Samoloty będą ulegac awarii w
    różnych porach roku. Jesli chcesz udowodnić tezę, że "lubią lato" jest
    głupim stwierdzeniem, to nie możesz MZ badać szczyt zachorowań, a
    związek przyczynowo skutkowy tego szczytu z tym, co go de facto
    spowodowało.

    > Nie postawiłem takiej tezy. Po prostu wszystkie tego typy wirusy (grypy,
    > koronawirust, rinowirusy mają wsólny punkt - powodują "przeziębienie" i
    > mają wyraźny sezon. Naprawdę nie ma co wyważać otwartych drzwi.

    Ale dlaczego nie możesz poczekac paru lat, jak już będzie coś więcej
    wiadomo? :)

    --
    Marcin