eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawonowa kasa fiskalna i kabelek... › Re: nowa kasa fiskalna i kabelek...
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mail
    From: "BETON" <b...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nowa kasa fiskalna i kabelek...
    Date: Tue, 15 May 2007 22:51:36 +0200
    Organization: Onet.pl
    Lines: 81
    Message-ID: <f2d6gr$ne7$1@news.onet.pl>
    References: <f2codd$gap$1@node1.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 195.82.167.120
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="windows-1250"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1179262299 24007 195.82.167.120 (15 May 2007 20:51:39 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 15 May 2007 20:51:39 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3028
    X-Sender: /LHQrjcyv5VL7Gnh8cjxzr0QlaoCPld5
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3028
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:461605
    [ ukryj nagłówki ]

    to chyba klasyczny przypadek gdzie moze zadziałać rejkojmia - znajdzie tu
    co ważne.:



    pozawól ze zacytuje to ze strony:
    Rękojmia za wady fizyczne i prawne, to odpowiedzialność sprzedawcy względem
    kupującego, która wynika z ustawy (kodeksu cywilnego art. 556 - 576), a nie
    z umowy stron i dotyczy zarówno rzeczy nowych, jak i używanych.
    Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady sprzedanej rzeczy, nie
    zależy od winy sprzedawcy, gdyż oparta jest na zasadzie ryzyka i ma
    charakter absolutny. Sprzedawca nie może się z niej zwolnić, nie może jej
    ograniczyć lub wyłączyć, gdyż w umowach z udziałem konsumentów (osób
    fizycznych) takie działanie jest niedopuszczalne.

    Nie każde uszkodzenie powstałe po zakupie towaru można reklamować.
    Reklamacja jest uzasadniona jeśli dotyczy wady w rozumieniu przepisów,
    głównie k.c., a takimi są:

    - wady zmniejszające wartość rzeczy np. przez niższą od ustalonej w umowie
    jakość,

    - wady zmniejszające użyteczność rzeczy, np. lodówka odbiega od norm
    technicznych ustalonych dla tego rodzaju sprzętu,

    - gdy rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewniał sprzedawca,

    - gdy rzecz wydano w stanie niezupełnym, niekompletnym np. brak instrukcji
    w języku polskim dotyczącej sposobu korzystania z rzeczy.

    Sprzedawca ponosi więc odpowiedzialność z tytułu rękojmi, gdy rzecz przez
    niego sprzedana dotknięta jest ww. wadą, a w chwili zawarcia umowy konsument
    o niej nie wiedział.

    Rękojmia trwa 1 rok od daty wydania rzeczy kupującemu (trzy lata dla
    budynków), a wszelkie oświadczenia sprzedawcy dotyczące krótszego okresu
    rękojmi nie mają żadnych skutków prawnych.

    Aby nie utracić uprawnień z tytułu rękojmi, konsument musi zawiadomić
    sprzedawcę o wadzie w ciągu 1 miesiąca od daty jej wykrycia.

    Z tytułu rękojmi konsumentowi przysługuje:

    - odstąpienie od umowy, czyli zwrot pieniędzy za zwrotem wadliwej rzeczy
    ale - nie można od umowy odstąpić, jeśli sprzedawca niezwłocznie rzecz
    wymieni na inną, wolną od wad, albo wadę usunie. Odstąpienie od umowy jest
    możliwe dopiero wówczas, gdy rzecz już raz wymieniono lub naprawiono;

    - obniżenie ceny;

    - wymiana rzeczy wadliwej na inną, bez wad (tylko w przypadku rzeczy
    oznaczonych co do gatunku - takimi są rzeczy produkowane masowo, seryjnie,
    które można zastąpić inną, np. obuwie, odzież, sprzęt gospodarstwa domowego,
    meble);

    - usunięcie wad (tylko przy rzeczach oznaczonych co do tożsamości - takimi
    są rzeczy wykonane na indywidualne zamówienie, niepowtarzalne, niezamienne,
    np. płaszcz uszyty na miarę).

    Sprzedawca ma obowiązek przyjąć i rozpatrzyć reklamację. Odpowiedzialnym
    wobec konsumenta jest sprzedawca, a nie producent, hurtownik, importer lub
    dealer. Sprzedawca nie może do nich odsyłać konsumenta, sam musi przyjąć
    reklamację.

    Reklamację można składać ustnie (telefonicznie lub osobiście) albo pisemnie.
    Najlepszą ze względów dowodowych jest forma pisemna. Protokół reklamacyjny
    należy sporządzić w dwóch egzemplarzach jeden dla sprzedawcy, drugi dla
    konsumenta.

    Sprzedawca winien rozpatrzyć reklamację niezwłocznie. Generalnie, jeśli
    strony nie postanowiły inaczej, ma na to nie więcej niż 14 dni
    kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru lub dokonania oględzin. W razie
    konieczności wydania opinii, lub badania w miejscu używania towaru,
    reklamację należy załatwić w terminie niezbędnym do przeprowadzenia tych
    czynności, najpóźniej w ciągu 21 dni kalendarzowych.

    Szczegółowo o sposobie załatwienia reklamacji mówi rozporządzenie Rady
    Ministrów z 25 czerwca 2002 roku, w sprawie szczegółowych warunków
    zawierania i wykonywania umów sprzedaży między przedsiębiorcami a
    konsumentami, obowiązujące od 1 lipca 2002 roku.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1