    Date: Sat, 03 Dec 2005 21:15:41 +0100
    From: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nieważne małżeństwo?

    Dnia 2005-12-03 17:17 ArtB napisał(a):
    > Może inna grupa byłąby lepsza, ale to też prawo.
    > Gdzieś widziałem tekst, że teoretycznie kościoły chrześcijańskie
    > (być może nie tylko) mogą odmówić prawa do zawarcia małżeństwa
    > impotentom, jako niezdolnym do płodzenia dzieci. Jeśli zostaną
    > zawarte, mogą uznać za "nieważne od początku".
    > Jest w tym coś z prawdy? A jeżeli tak to jak w praktyce?

    Małżeństwo może być uznane za nieważne, jeżeli jeden z małżonków ZATAIŁ
    to, że nie może mieć dzieci. Czyli jeśli powiedział, że nie może i do
    małżeństwa doszło, to jest ważne. Jeśli nie wiedział, że nie może, lub
    do choroby doszło potem, to małżeństwo jest ważne.

    Kanon 1084 par. 3: "Niepłodność ani nie wzbrania zawarcia małżeństwa,
    ani nie powoduje jego nieważności, z zachowaniem przepisu kan. 1098"

    Kanon 1098: "Kto zawiera małżeństwo, zwiedziony podstępem, dokonanym dla
    uzyskania zgody małżeńskiej, a dotyczącym jakiegoś przymiotu drugiej
    strony, który ze swej natury może poważnie zakłócić wspólnotę życia
    małżeńskiego, zawiera je nieważnie"
    w.

    --
    http://members.chello.pl/e.szweicer/