  • Data: 2009-06-15 19:52:10
    Temat: Re: niedozwolone klauzule w umowach i który sąd?
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> szukaj wiadomości tego autora

    jan kowalski wyskrobał(a):
    > juz glupi jestem, przegladam sobie rejestr klauzul niedozwolonych i
    > widze, ze niedopuszczalnymi klauzulami sa:
    >
    > "Wszelkie spory mogące wyniknąć z niniejszej umowy podlegają
    > rozstrzygnięciu przez właściwy Sąd dla siedziby pozwanego."
    >
    > No ok, klauzula niedopuszczalna...
    >
    > ale widze rowniez, ze niedopuszczona jest klauzula
    > "Wszelkie spory prawne wynikłe z niniejszej umowy będą rozstrzygane
    > przez sąd właściwy dla miejsca zamieszkania lub siedziby pozwanego."
    >
    > czyli co? jedyna forma dopuszczalna forma w kontakcie konsument-firma
    > jest
> [...]

    Nie do końca jest tak. Rejestr klauzul niedozwolonych zawiera klauzule,
    które są zakazane ale w konktekście umów o konkretnej treści (konstrukcji),
    a nie w ogóle. Przytoczone klauzule należy rozpatrywać w kontekście art.
    385(3) pkt 23 KC. Widocznie w umowach, o których orzekał SOKiK, takie
    klauzule były niezgodne z przytoczonym przepisem. Nie może to dotyczyć
    wszystkich umów w ogóle, bo akurat w większości przypadków taki zapis
    (poddanie właściwości miejscowej sądu miejscu zamieszkania/siedzibie
    pozwanego) jest zgodne z ogólnymi zasadami właściwości sądu wg KPC.

    Czyli zakaz stosowania takich klauzul dotyczy umów podobnych do tych, na
    podstawie których rozstrzygał sąd i w których taka treść umowy kłóciłaby się
    z art. 385(3) KC, a nie wszystkich umów w ogóle.

    --
    .B:artek.