  • Data: 2022-12-03 00:08:17
    Temat: Re: naukowe podstawy rasizmu;)
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2022-12-02, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    riminatory-and-non-stigmatizing-nomenclature-for-mon
    keypox-virus/853

    > Bo w Polsce bylo to okreslenie takie ... obojętne.

    > Zostali pouczeni z zagranicy :-)

    Zapewne tak, tylko to trochę dziwnie wygląda, bo o ile dobrze pamiętam
    chodziło też o te same osoby, w sensie wcześniej im nie przeszkadzało,
    potem zaczeło. Ideologicznie dojrzały? :) To jest wbrew pozorom ważna
    kwestia, bo jeśli jakieś sformułowanie rzeczywiście irytuje pewną
    znaczącą grupę osób, to oczywiście nie będę go wobec tej grupy używać.
    Istotne jest jak oni to odbierają, a nie co ja sobie racjonalizuję. Z
    tym że problemu tu są dwa:

    1) co jeśli nie wynika to z prawdziwych odczuć a jakiegoś politycznego
    interesu
    2) jak duża musi to być grupa osób (w przypadku osób anonimowych)?

    > Raz, ze jezyka nie znaja, dwa - rudowlosy to jakby niz zdroznego,
    > trzy - biali rozne wlosy maja, cztery - w wielu krajach Azji

    Każdy biały zna to słowo. O ile nie jest jakoś odizolowany to kwestia
    góra miesiąca. Języka możesz nie znać, słowo usłysz. Poza tym nie ważne,
    że literalnie oznacza to termin neutralny skoro faktycznie oznaczało to
    bardziej ruda małpa albo rudy diabeł i w takim kontelscie znaczeniowym
    było używane. Jak Ci powiem, Ty orangutanie, to w odpowiednich
    okolicznościach możesz poczuć się dotknięty i nie pomoże, gdy wyjaśnię,
    że przeciez orang-utan to słowo pochodzenia malajskiego literalnie
    oznaczające leśnego człowieka (sprawdź se :).

    > bialy to bylo cos, a żólty krajowiec to nic :-)

    To nie ma znaczenia bo określenie było pierwotnie mocno pejoratywnie,
    pogardliwe.

    > Ale Murzynow, czy Polaków?

    Murzynów. Ludzie reagują bardziej nerwowo jak coś dotyka ich kompleksów.
    Ale może to inne czyniki skoro pierwotnie problem nie istniał.

    --
    Marcin