  • Data: 2010-11-03 10:35:12
    Temat: Re: napad z bronia/atrapa, a wysokosc wyroku
    Od: "Massai" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Olgierd wrote:

    > Ale tu nie ma dwóch czynów, jest jeden: rozbój z użyciem
    > niebezpiecznego narzędzia.

    Najpierw trzeba by udowodnić ze to narzędzie jest niebezpieczne.
    Trochę byłoby cięzko w przypadku atrapy.

    IMO zaostrzenie kary jesli sprawca używa niebezpiecznego narzędzia
    jest spowodowane własnie tym niebezpieczeństwem - że używając
    pistoletu czy noża sprowadza niebezpieczeństwo utraty życia czy
    zdrowia, większe niż gdyby poszedł z gołymi pięściami.

    A nie z faktu iż ofiara się bardziej boi.

    > Odwracają temat: jeśli w obronie koniecznej uśmierciłbym takiego
    > agresora -- to Twoim zdaniem powinienem za to iść siedzieć, bo
    > przecież zagrożenie było iluzoryczne?

    W przypadku obrony koniecznej ocenia się czy broniący się miał
    powód się obawiać. W tym przypadku użycie atrapy imho
    uzasadniałoby takie obawy napadniętego, nie wiedział że to atrapa
    (chyba że jest takim gościem jak ten w tej scence z mojego ulubionego
    filmu: http://www.youtube.com/watch?v=uR5jufwSqm8 )
    i dawałoby podstawę do zastosowania przepisów o obronie koniecznej.

    --
    Pozdro
    Massai