eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawomp3 z internetuRe: mp3 z internetu
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!news.internetia.pl!ne
    wsfeed.tpinternet.pl!nemesis.news.tpi.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!local
    host!smolik
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: mp3 z internetu
    Date: Sat, 21 Jul 2007 11:31:20 +0200
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 57
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.0707211111030.3568@athlon64>
    References: <f7ksvh$h46$1@nemesis.news.tpi.pl> <f7l20p$qe9$4@inews.gazeta.pl>
    <f7l5bi$4u2$1@atlantis.news.tpi.pl> <f7l6mq$jl2$1@inews.gazeta.pl>
    <f7ll5s$qnq$1@nemesis.news.tpi.pl> <8...@h...domek>
    <f7ln7b$2oa$1@nemesis.news.tpi.pl> <op.tvocvqa2rgp2nr@sempron>
    <f7lonf$p0t$1@news.dialog.net.pl> <op.tvom98f3rgp2nr@sempron>
    <f7nagn$m7c$1@news.dialog.net.pl> <op.tvphdipmrgp2nr@sempron>
    NNTP-Posting-Host: ack66.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1185010582 754 83.16.62.66 (21 Jul 2007 09:36:22 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 21 Jul 2007 09:36:22 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <op.tvphdipmrgp2nr@sempron>
    X-X-Sender: moj@[athlon64]
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:474420
    [ ukryj nagłówki ]

    On Thu, 19 Jul 2007, Jasko Bartnik wrote:

    > Moze niejasno to zapisalem. Chodzilo mi o to, ze utwor stoi ponad wszelkiemi
    > formami jego utrwalenia.

    Co to znaczy, że "stoi ponad"?
    *PRAWNIE* sam "utwór" w rozumieniu ktore przedstawiasz, czyli czystej
    idei jego realizacji, nie jest niczym. Nie jest chroniony.

    > Jest to pelna abstrakcja.

    ...i dlatego nie podlega ochronie przez PA, jakby to absurdalnie
    nie brzmiało!

    > Wiele zespolow tworzy
    > jakis utwor (muzyczny) na probach "na zywo" i to juz bedzie utwor, pomimo
    > tego, ze nie zostal utrwalony w zadnej postaci.

    I w tym momencie masz to co piszesz: może nie absurd, a paradoks: dopóki
    nie dojdzie do utrwalenia, to NIC nie jest chronione!
    Natomiast jeśli DOJDZIE do utrwalenia, to owszem, chronione są prawa
    autorskie wykonawców :)

    Wykonawcy sobie radośnie ćwiczą, przyłazi jeden z drugim i pyta: "czy
    to wykonanie jest chronione"?
    Dostaje odpowiedź: "nie".
    No to wyciąga magnetofon, nagrywa... i właśnie stworzył coś co JEST
    chronione. Do czego prawa ma NIE ON, a ci którzy grali. Co z resztą
    nie umniejsza praw tego, co napisał nuty (o ile ktoś taki był), o czym
    za chwilę :)


    Przepis jest jasny:

    Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalnoœci twórczej
    o indywidualnym charakterze,
    ustalony w jakiejkolwiek postaci [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > A sposobow jego wyrazenia sa tysiace. Na
    > kazdym koncercie zostanie wyrazony inaczej,

    OK.

    > w zapisie nutowym mozna go wyrazic na wiele sposobow, itd.

    PA bardzo skutecznie chroni twórcę "oryginału" poprzez zapis
    o "opracowaniach" zwanych "utworami zależnymi".
    Twórca "oryginału" (utworu pierwotnego) zachowuje wszelkie prawa,
    niezależnie od praw przysługujących twórcom utworów zależnych.
    W tym układzie "twórca nut", jeśli to on zapisał pierwotnie utwór,
    ma prawa do wszystkich wykonań na tych nutach opartych.
    Z kolei jak zapisywacz nut zapisał (utrwalił) utwór de facto tworzony
    w trakcie wykonywania, to prawa do utworu pierwotnego są przy jego
    wykonawcach.

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1