  • Data: 2007-07-21 09:31:20
    Temat: Re: mp3 z internetu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 19 Jul 2007, Jasko Bartnik wrote:

    > Moze niejasno to zapisalem. Chodzilo mi o to, ze utwor stoi ponad wszelkiemi
    > formami jego utrwalenia.

    Co to znaczy, że "stoi ponad"?
    *PRAWNIE* sam "utwór" w rozumieniu ktore przedstawiasz, czyli czystej
    idei jego realizacji, nie jest niczym. Nie jest chroniony.

    > Jest to pelna abstrakcja.

    ...i dlatego nie podlega ochronie przez PA, jakby to absurdalnie
    nie brzmiało!

    > Wiele zespolow tworzy
    > jakis utwor (muzyczny) na probach "na zywo" i to juz bedzie utwor, pomimo
    > tego, ze nie zostal utrwalony w zadnej postaci.

    I w tym momencie masz to co piszesz: może nie absurd, a paradoks: dopóki
    nie dojdzie do utrwalenia, to NIC nie jest chronione!
    Natomiast jeśli DOJDZIE do utrwalenia, to owszem, chronione są prawa
    autorskie wykonawców :)

    Wykonawcy sobie radośnie ćwiczą, przyłazi jeden z drugim i pyta: "czy
    to wykonanie jest chronione"?
    Dostaje odpowiedź: "nie".
    No to wyciąga magnetofon, nagrywa... i właśnie stworzył coś co JEST
    chronione. Do czego prawa ma NIE ON, a ci którzy grali. Co z resztą
    nie umniejsza praw tego, co napisał nuty (o ile ktoś taki był), o czym
    za chwilę :)

    Przepis jest jasny:

    Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalnoœci twórczej
    o indywidualnym charakterze,
    ustalony w jakiejkolwiek postaci [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > A sposobow jego wyrazenia sa tysiace. Na
    > kazdym koncercie zostanie wyrazony inaczej,

    OK.

    > w zapisie nutowym mozna go wyrazic na wiele sposobow, itd.

    PA bardzo skutecznie chroni twórcę "oryginału" poprzez zapis
    o "opracowaniach" zwanych "utworami zależnymi".
    Twórca "oryginału" (utworu pierwotnego) zachowuje wszelkie prawa,
    niezależnie od praw przysługujących twórcom utworów zależnych.
    W tym układzie "twórca nut", jeśli to on zapisał pierwotnie utwór,
    ma prawa do wszystkich wykonań na tych nutach opartych.
    Z kolei jak zapisywacz nut zapisał (utrwalił) utwór de facto tworzony
    w trakcie wykonywania, to prawa do utworu pierwotnego są przy jego
    wykonawcach.

    pzdr, Gotfryd