  • Data: 2004-04-13 00:55:21
    Temat: Re: kupno uzywanego samochodu - reklamacja
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net> szukaj wiadomości tego autora

    In article <c5dnco$321$1@news.onet.pl>, CHRIS wrote:
    > Kupilem jako osoba fizyczna. Kupiony od osoby fizycznej ale z posrednictwem
    > komisu z wiadomych wzgledow. O sprawnosci samochodu zapewnial mnie

    Tzn z jakich? Zresztą nieistotne w sumie dla sprawy.

    > wlasciciel. Rola komisu ograniczyla sie do wystawienia faktury. Umowy zadnej
    > nie ma, tylko faktura z komisu.

    Jeśli było to formalnie kupione z komisu to MZ nie możesz domagać się
    zadośćuczynienia od faktycznego właściciela i stroną tu jest komis.
    Regulują to art 765-773 Kodeksu Cywilnego (czytnij sobie np. tu:
    http://bap-student.lex.pl/cgi-bin/demo.cgi?id=&comm=
    jn&akt=nr16785996&ver=-1&jedn=-1

    Z tym, że ponieważ nabyłeś to jako osoba fizyczna więc zgodnie z art. 770
    obowiązują tu przepisy zawarte w Ustawie o szczegółowych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca
    2002 r. (Dz. U. 141 poz. 1176):
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/modules.php?
    name=Content&pa=showpage&pid=47

    które to przepisy mówią że sprzedawca odpowiada za wady towaru do 2ch lat
    od czasu jego zakupu. W przypadku rzeczy używanych można ten okres
    ograniczyć do 1 roku ale tu jak rozumiem nie ograniczono. Teraz nie wdając
    się w zbytnie dywagacje, najlepiej jakbyś złożył reklamacje do 6 miesięcy
    od momentu zakupu, oraz musisz ją złożyć nie później niż miesiąc od
    wykrycia usterek (to tak na przyszłość).

    > Czy warto domagac sie naprawy lub zwrotu? I czy moge domagac sie od tego

    Na tym etapie zawsze warto.

    > wlasciciela? Czy powinienem teraz zrobic jakis udokumentowany przeglad zeby
    > miec dowod w sadzie?

    Od właściciela jak napisałem MZ nie możesz się niczego domagać. Napisz
    pismo reklamacyjne skierowane do komisu w którym domagasz się usunięcia
    usterek (wymień je konkretnie). Powołaj sie na ww. Dziennik Ustaw (Dz. U.
    141 poz. 1176), Art.8 u.1. Złóż to pismo w komisie i koniecznie weź
    potwierdzenie przyjęcia na jego kopii. Jeśli komis będzie się stawiał to
    powiadom Inspekcję Handlową. ZCW działają skutecznie i są bardzo pomocni.
    Czasami zresztą wystarczy nimi tylko postraszyć. Jeśli z jakiś powodów nie
    możesz złożyć tej reklamacji osobiście, wyślij ją poleconym za
    potwierdzeniem odbioru (ważne). Komis ma 14 dni na odpowiedź. Jest to 14
    dni kalendarzowych, przy czym nie wlicza się dzień pierwszy ale wlicza się
    pełen dzień ostatni. Jeśli komis nie odpowie po tych 14 dniach oznacza to
    że z mocy ustawy reklamację uznał.

    Jeśli będziesz miał jakiekolwiek trudności to skontaktuj się z lokalnym
    oddziałem Federacji Konsumentów (adres znajdziesz za ostatnim z ww.
    linków). Służą darmową pomocą prawną i często pomagają w negocjacjach,
    przygotowaniach pism etc.

    --
    Marcin