    From: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrola biletów - wręczenie dokumentów
    Date: Tue, 20 Nov 2007 19:45:14 +0100

    Daniel Pyra wrote:

    > Natomiast w poruszanej przez art. 33a PP - jeśli PP mówi, że
    > "przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona ma prawo [...] żądać
    > okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego
    > [...]" to jest to wyznaczenie *maksymalnej* granicy tego, co wolno
    > żądać przewoźnikowi.

    Uważam, że nie jest - brak podstawy prawnej. Zaznaczam, co nie jest
    zabronione, jest dozwolone. Pomijając już fakt, co to znaczy "maksymalna
    granica". Czy przewoźnik może żądać okazania w taki sposób, aby móc się
    z dokumentem zapoznać? Czy przewoźnik może żądać okazania poza pojazdem?
    Czy przewoźnik może żądać okazania w celu zrobienia fotokopii? Każde z
    tych żądań wykracza lub nie wykracza poza "okazanie", zależy z której
    strony spojrzeć. Oczywiście mowa o żądaniu skutecznym, tj. takim którego
    można dochodzić w sądzie.

    > Czyli de facto zakazu podejmowania działań wykraczających poza
    > żądanie okazania dokumentów. Nieco "krzywą", ale dość obrazową
    > analogią jest *nakaz* jazdy prosto przez skrzyżowanie, który jest
    > równocześnie *zakazem* skrętu w lewo lub w prawo.

    Znak jest znakiem *nakazu*, a nie prawa. Gdyby znak nazywał się "prawo
    do jazdy prosto", nie zabraniałby on jazdy w lewo. Przykład: znak D-18.
    Sam w sobie nie zabrania parkowania przed takim znakiem, chyba że
    wcześniej był znak B-36, albo OIDP D-40 (a może jeszcze jakieś inne).

    > Innymi słowy, interpretacja, że w regulaminie przewoźnik mógłby
    > zapisać prawo do żądania wręczania dokumentów prowadzi do
    > absurdalnego wniosku - że zapis z PP można by bez najmniejszej straty
    > dla treści ustawy wykreślić - no bo jaki byłby jego cel?

    A no moim zdaniem cel jest taki, że przewoźnik nie musi pisać w
    regulaminie nic o okazywaniu dokumentów, bo może dochodzić sobie tego
    okazania na podstawie ustawy. Innymi słowy, wystarczy być przewoźnikiem
    żeby móc skutecznie żądać okazania dokumentu (po spełnieniu warunków z 33a).

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak