  • Data: 2005-08-12 20:45:04
    Temat: Re: "kontrasygnowanie" ustawy przez Prezydenta
    Od: "Jan Kowalski" <n...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

    Tępmy e-analfabetyzm - http://www.bykom-stop.avx.pl/index.html
    Użytkownik "tatko" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ddi8bs$k0k$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "Jan Kowalski" <n...@m...com> napisał w wiadomości
    rawo/prawo_a_15.html

    > nie rozumiem o co chodzi:
    >
    > "Kontrasygnata - dodatkowe podpisanie aktu prawnego (ustawy bądź
    > rozporządzenia) przez drugą osobę, potwierdzające jego ważności i
    > przenoszące pełną odpowiedzialność polityczną i prawną na podpisującego. W
    > systemie rządów parlamentarno-gabinetowych oznacza najczęściej podpisanie
    > aktu urzędowego wydanego przez głowę państwa przez premiera lub ministra
    > odpowiedniego resortu. "
    >

    > Chodzi ci o to że, prezydent nie stosuje kontrasygnaty, czy że studenci
    > nie powinni apelować o podpisanie ustawy?

    Chodzi o to, że Prezydent ustawę po prostu podpisuje.
    Kontrasygnata, to zupełnie co innego - dokonuje jej premier na akcie
    prezydenta (art. 144 ust. 2 Konstytucji)
    Z kolei ustawy się nie kontrasygnuje, bo tak stanowi art. 144 ust. 3 pkt 6
    Konstytucji.
    Takie rzeczy są oczywiste dla studentów I roku prawa, ale rozumiem, że
    działacze studenccy nie muszą nic wiedzieć, mogą wypisywac bzdury, bo
    wystarczy się znać i potem założyć jakąś Ordynacką albo Wiejską ...

    > Niniejsza książka ...

    Tak, tak, "Kontrasygnata aktów urzędowych Prezydenta RP" Anny Frankiewicz.
    całkiem udana praca doktorska a autorka sympatyczna.

    JK