  • Data: 2009-06-01 12:26:25
    Temat: Re: komu moge przekazac kopie dow. osobistego
    Od: Olgierd <n...@n...problem> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 14:02:05 +0200, Emka napisał(a):

    > "Olgierd" <n...@n...problem> napisał

    > I faktycznie jest tam napisane, że nie wolno kserować?

    § 1. 1. Pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie
    złożenia następujących dokumentów:
    1) wypełnionego kwestionariusza osobowego dla osoby ubiegającej się
    o zatrudnienie,
    2) świadectw pracy z poprzednich miejsc pracy lub innych dokumentów
    potwierdzających okresy zatrudnienia, obejmujących okresy pracy
    przypadające w roku kalendarzowym, w którym pracownik ubiega się o
    zatrudnienie,
    3) dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, wymagane do
    wykonywania oferowanej pracy,
    4) świadectwa ukończenia gimnazjum - w przypadku osoby ubiegającej
    się o zatrudnienie w celu przygotowania zawodowego,
    5) orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do
    pracy na określonym stanowisku,
    6) innych dokumentów, jeżeli obowiązek ich przedłożenia wynika z
    odrębnych przepisów.

    3. Pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie
    składanych dokumentów. Pracodawca może żądać od pracownika przedłożenia
    oryginałów tych dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia ich odpisów
    albo kopii.

    > Nie wiem, czym się różni pełnomocnictwo od upoważnienia, ale naszej
    > pracownicy odmówiono reprezentacji firmy w Urzędzie Miejskim
    > (rejestracja samochodu) oraz w US (odebranie dokumentów), ponieważ na
    > upoważnieniu nie miała podanego numeru dowodu osobistego.

    IMHO przegięcie.

    > Ale co ma do tego fakt, że ja nie jestem urzędniczką? Przecież to nie ja
    > sprawdzam wiarygodność posiadacza dowodu, tylko osoba w urzędzie, której
    > pracownik przynosi upoważnienie ode mnie. Odnoszę wrażenie, że nigdy nie
    > miałeś do czynienia z taką sytuacją.

    Weź to na logikę. Co ma numer dowodu do wiarygodności pełnomocnictwa?

    > Oczywiście, ale dokumentacja pracownicza jest między innymi po to, bym
    > mogła z niej korzystać w swojej działalności. A konkretnie korzystać z
    > danych tam zawartych.

    Doskonale. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 28
    maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji
    w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt
    osobowych pracownika.

    > Między innymi z numeru dowodu osobistego
    > pracownika, którego wysyłam, by reprezentował mnie w jakimś urzędzie.

    Nie, ponieważ takie rzeczy nie wchodzą w skład tejże dokumentacji.
    Pracownikowi udzielane jest pełnomocnictwo niejako "poza tym".

    > Skąd mam wziąć numer dowodu osobistego i wpisać go do upoważnienia,
    > jeśli tego numeru nie wolno mi przechowywać? Mam go zapamiętać czy mam
    > za każdym razem prosić pracownika o okazanie dowodu osobistego, bo muszę
    > mu wypisać nowe upoważnienie?

    No bardzo dobrze, można go poprosić.
    Nie wolno tworzyć ot takich sobie baz danych osobowych. Nawet art. 27
    ust. 2 pkt 6 ustawy o ochronie wiadomych danych odsyła do zakresu
    przetwarzania danych, który jest "określony w ustawie".

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl