    From: "witek" <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kolejny raz o spadku
    Date: Wed, 14 Feb 2007 22:46:09 -0600

    "sene" <s...@w...pl> wrote in message
    news:1171491553.754072.156970@l53g2000cwa.googlegrou
    ps.com...

    > Przed ukonczeniem 6 miesiecy od
    >śmierci Ojca mozemy wszyscy poza Matką odrzucic spadek u notariusza i
    >wtedy zglosic sie z wnioskiem do sadu o podzial. Jesli dobrze
    >rozumiem, całość spadku otrzyma wtedy Matka?

    Z wyjątkiem twojej części. Twoją cześć po odrzuceniu przez Ciebie spadku
    dostanie twoja córka.

    >Co w sytuacji gdybysmy nie odrzucili tego spadku zanim minie 6
    >miesiecy? Nabedziemy prawa do spadku i juz tylko formalnoscia bedzie
    >jego podzial w sadzie na ustanowione prawem czesci - w zaleznosci od
    >pokrewienstwa i ilosci spadkobiercow, tak?

    tak.

    >Wtedy kazde z obdarowanych
    >bedzie musialo zaplacic podatek od darowizny (jaki to procent, czy sa
    >zwolnieni od podatku? np niepelnoletni?)??

    tak. podatek od spadku, nie od darowizy, ale w sumie na jedno wychodzi.
    ale wydaje mi się, że załapiesz się na zwolnienie od podatku od spadków i w
    efekcie nie zapłacisz nic.

    > I potem, juz po podziale
    >bedziemy musieli sie podzielic jeszcze raz - czy to znowu u
    >notariusza? - podzielic w sensie - my wszyscy "oddajemy" (nie wiem jak
    >to sie poprawnie w jezyku prawniczym okresla) nasze czesci spadku
    >Matce. Tylko co dalej? wtedy znowu ona, tym razem sama placi kolejny
    >raz podatek od darowizny?

    to już na pewno będzie zwolnione z podatku.

    >Efekt chcemy uzyskac jeden - sprawic, zeby na papierach caly majatek
    >po Tacie byl Mamy - ale jak to zrobic zeby bylo najtaniej? czy moge
    >prosic o choc orientacyjna kalkulacje?
    >pozdrawiam serecznie

    w zasadzie to wyjdą koszty notariusza.
    Ale najlepiej wziąć jedną stówę do doradcy podatkowego, a drugą do prawnika
    i będzie wszystko jasne.

    Ja bym zrobił. tak:
    wszyscy, którzy nie mają dzieci odrzucają spadek (jak go przyjmą to też
    niewiele się stanie złego)
    Na placu boju pozostajesz ty i mama.
    Ty i mama przyjmujecie spadek i stajecie się współwłaścicielami w jakichś
    tam cześciach.
    Wystąpić do sądu o zniesienie współwłasności w taki sposób, aby wszystko
    dla mamy a dla ciebie nic. Nikt nie powiedział, że tak współwłasności znieść
    nie można. Nie będzie to darowizna, tylko zniesienie współwłasności a to
    jest bez podatku, zresztą darowizna teraz też.