    From: "Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kicur
    Date: Mon, 2 Feb 2004 16:41:22 +0100

    Użytkownik "Zachowek - czy się należy: sytuacja specyficzna"
    <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam serdecznie:)
    > Mam pytanie, problem i w ogóle dziwną sytuację - ojciec leży w szpitalu,
    > lekarze dają marne szanse na przeżycie (rokowania bardzo złe) i chciałem
    > wiedzieć jedną rzecz, tak na wszelki wypadek - a prawnikiem nie jestem.
    > Ojciec przepisał swój cały majątek (czyli dom) siostrze, która mieszka od
    kilku
    > lat za granicą, ale nie zrobił to w formie testamentu: kilka lat temu
    siostra
    > wymusiła (pomińmy szczegóły dlaczego i jak - w skrócie to: awanturowała
    się, aż
> [...]

    Jeżeli nie ma testamentu to nie może być mowy zachowku. Zachowek należy się
    osobom, które dziedziczyłyby z ustawy w sytuacji, gdy spadkodawca pozostawił
    wazny i skuteczny testament.
    Jeżeli testamentu nie ma to sąd i tak orzeknie nabycie spadku w częściach
    ułamkowych (jak troje dzieci to po 1/3). Kwestia darowizny dokonanej na
    rzecz jednego z dzieci będzie mogła zostać rozważona dopiero w postepowaniu
    o dział spadku, ale nawet wtedy ma to tylko taki skutek, że obdarowana
    będzie mogła być pominieta przy podziale tego co spadkodawca miał w chwili
    śmierci.

    Gdyby sporzadzony został wazny testament sytuacja się zmienia. Wartość
    darowizny poczynionej na rzecz jednego ze spadkobierców dolicza się do
    wartosci spadku stanowiącej podstawe obliczania zachowku - jeśli darowizny
    dokonano nie wcześniej niż niz 10 lat temu.

    A zatem jeżeli ojciec sporządzi testament (najlepiej notarialnie, zeeby nie
    było problemów z waznością itd) wtedy bedzie mozna wydębić od siostry
    zachowek. Jesli testamentu nie będzie to nie będzie i zachowku.