    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jazda na światłach na rowerze
    Date: Tue, 17 Jun 2008 22:29:14 +0200

    On Tue, 17 Jun 2008, gargamel wrote:

    > no przestań, przecież natężenie strumienia światła jest nierozerwalnie
    > związane z mocą zasilania źródła:O)

    Za powierzchnie świecące i oświetlane potrafią różnić się o ładnych
    parę rzędów wielkości.

    > nie operuję tym pojęciem ponieważ nie
    > dysponuję specjalistycznym sprzętem pomiarowym, i ty pewnie też, a
    > sprawdzenia mocy żródła światłw wystarczy umiejętność czytania:O)

    Dziwnych rzeczy od Ciebie się dowiedzieć można, bo przeciętny
    człowiek ma oczy takie, że całkiem dobrze wyłapują *różnicę
    jasności* właśnie, w bardzo dużym przedziale ich wartości
    bezwzględnych.
    Jeśli jakaś powierzchnia jest ze 100 razy jaśniejsza (wskutek
    tego, że sama jest źródłem swiatła) od sąsiedniej (która jest
    tylko oświetlona, nawet znacznie jaśniejszym źródłem) to ona
    JEST widoczna.

    Porównywanie mocy oglądanego źródła i drugiego źródła (które oświetla
    tło) samo w sobie daje... nic.
    Ale Ty oczywiscie wiesz lepiej.
    No to ja się wynoszę z wątku - jeszcze poodpowiadam na te pytania,
    na które odpowiedź wydaje się byc oczywista (w innych postach) :>

    > lampka LED będzie jasnym punktem pod jednym warunkiem, że jej wąski strumień
    > światła trafi akurat w oczy kierowcy:O(

    "Wąski strumień" z soczewki +/-7 stopni (jedne z najwęższych spotykanych,
    często stosuje się +/-14 stopni) zakładając nawet ustawienie "prosto
    w osi" obejmuje pas +/-6 m szerokości z odległosci mniejszej niż 50m.
    Rowerzysta musi być widoczny właśnie *z dalsza*, bo przy 90mkph
    na przejechanie 50m zostają już tylko 2 sekundy (przy czym w drugiej
    rowerzysta, nawet bez żadnych świateł i odblasków, juz jest doskonale
    widoczny w świetle reflektorów auta - tyle że to by było za późno :>)
    Zarówno "zwykłe lampki LED", normalne lampy rowerowe jak i takie migające
    tylne LEDy po kilkanaście złotych mają kąty szersze.

    > natomiast ja jeszcze w życiu na nikogo nie wpadłem i na mnie nikt nie wpadł
    > (chociaż często było o włos od tragedii), mimo kilku tysięcy kilometrów
    > robionych w sezonie, a mam tylko przedni i tylny oblaszczek:O)

    Kiedy owe odblaski (tak jak i światła) w jasny dzień można sobie...
    (do czego zmierzałem - że jak kierowca *nie patrzy*, to mamy problem).

    > a o kandelach i luksach nie będę filozofował bo specjalistycznego sprzętu
    > pomiarowego nie posiadam, a ze na lekcjach fizyki i matematyki w nosie nie
    > dłubałem więc łatwo potrafię sobie owe wartości wyliczyć z mocy zasilania:O)

    Ciekawe dlaczego w postach starannie unikasz zauważenia że do tych
    wartości liczą się powierzchnie.
    Widocznie zdjęć nie robisz :>, bo na nich doskonale widać jak 0,01 W
    świeci na tle powierzchni oświetlonej 1000W zestawem lamp ulicznych.

    pzdr, Gotfryd