    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jak malo placic ZUSowi i miec ubezpieczenie ?
    Date: Mon, 16 May 2005 19:32:25 +0200
    <d60gv6$1ls$1@nemesis.news.tpi.pl> <d60gu9$jlu$2@inews.gazeta.pl>
    <d60ho7$6c7$1@nemesis.news.tpi.pl> <d60i65$8pe$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d60jhf$h6v$1@nemesis.news.tpi.pl> <d6244p$93t$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d64s56$gfb$1@nemesis.news.tpi.pl> <d64utg$2ug$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d65hks$gl$1@news.onet.pl> <d65omi$r40$1@inews.gazeta.pl>
    <d65qp2$neh$1@news.onet.pl> <d68iis$qh5$1@inews.gazeta.pl>
    <d68rv2$3qe$1@news.onet.pl> <d6a9vo$d4f$1@inews.gazeta.pl>
    <d6adva$2mp$1@inews.gazeta.pl> <d6ajeu$ssu$1@inews.gazeta.pl>
    <d6akpl$5ra$1@inews.gazeta.pl>

    news:d6akpl$5ra$1@inews.gazeta.pl...

    > Emeryturę? Dlaczego miałby mieć zabieraną emeryturę??

    Bo tak stanowi obecnie ustawa.

    > Orzeczenia o niepełnosprawności i tak robi ktoś inny. Nic tu się nie
    > zmieni.

    Tzn. kto? Bo z tego co wiem, to orzecznicy są zatrudnieni w ZUS.
    Oczywiście możemy ich wyodrębnić, tylko po co?

    > Nie chodziło mi o prywaciarzy, lecz o ogólny majątek tzw. państwowy.
    > To majątek wypracowany przez obecnych emerytów.

    No właśnie nie zawsze. niektórzy nie dokładali się do tego
    sprywatyzowanego. Zresztą prywatyzacja była czystym rabunkiem, więc
    cokolwiek mi się pomysł nie podoba, ale to inna sprawa.

    > O ile? Kilkadziesiąt, kilkaset osób?

    Myślę, ze więcej, niż zyskasz w ZUS. Bo musisz dokonać rozruchu, nauczyć
    ludzi procedur. Ciekawe, czy kiedykolwiek tworzyłeś jakikolwiek urząd od
    podstaw, albo przynajmniej rozmawiałeś z kimś, kto miał taka
    przyjemność?

    > No to wytłumacz mi maluczkiemu jak się kręci machina ZUSu.

    Machina ZUS się kręci tak, że same wypłaty są dokonywane przez kilka
    osób. Kilka centrów obliczeniowych w kraju drukuje te przekazy i decyzje
    i tu żadnej biurokracji nie ma. Biurokracja jest na etapie uznawania
    świadczeń, ich przydzielania, odbierania, przeliczania itd. Ale tego
    proponowanymi reformami nie zmienimy. Nie zmienimy, bo ZUS jest bliższy
    w strukturze towarzystwu ubezpieczeniowemu, niż bankowi.

    Oczywiście mógł byś uznać, ze wypłacamy każdemu, kto się zgłosi, bo i
    tak się koszty rozłoży pomiędzy pozostałych ubezpieczonych - słyszałem
    ostatnio taki pogląd jednej z firm ubezpieczeniowych, której oszustw nie
    chce się ścigać - ale to automatycznie doprowadzi do wzrostu składek, a
    nie ich spadku. a przecież nie o to chodzi.

    > Ja Ci przedstawiłem jak się może kręcić osłona emerytów i rencistów i
    > był to bardzo prosty i skuteczny mechanizm.

    Co do prostoty, to załóżmy bym się zgodził. Ale czy skuteczny?