    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: imigranci
    <veq3l7$8hn$10@news.chmurka.net> <3W0QO.61217$L1ba.49805@fx14.ams1>
    <veravu$mkl$2@news.chmurka.net> <LlhQO.8840$ALMc.1717@fx01.ams1>
    <vesnr2$e9u$2@news.chmurka.net> <N4mQO.61221$L1ba.58935@fx14.ams1>
    <vevi07$ev1$3@news.chmurka.net> <uoMQO.78486$3UEf.77210@fx06.ams1>
    <vf0fts$hj5$2@news.chmurka.net> <4_XQO.27108$i9de.5024@fx04.ams1>
    <vf24dd$35o$1@news.chmurka.net> <AS1RO.96213$Xx4a.76157@fx11.ams1>
    <vf2gqn$aob$1@news.chmurka.net> <KqgRO.61244$L1ba.52560@fx14.ams1>
    <vf4kdm$1mo$2@news.chmurka.net> <dEWRO.100918$lZG8.47402@fx09.ams1>
    <vf9u1f$lat$1@news.chmurka.net> <7OgSO.105350$Xx4a.31672@fx11.ams1>
    <vfck96$520$4@news.chmurka.net> <vffp5d$34cdr$1@dont-email.me>
    <6kt6ol1qbmkj$.ta9iqphqgurs.dlg@40tude.net>
    <vfgcgb$kst$9@news.chmurka.net> <hkZSO.66503$L1ba.5719@fx14.ams1>
    <vfhtro$26n$2@news.chmurka.net>
    Date: Mon, 28 Oct 2024 00:13:05 GMT

    On 2024-10-26, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > To nie do końca prawda. Jeszcze przed wojną Ukraincy na budowach
    > zarabiali często więcej niż Polacy - Polak mieszkał gdzieś w okolicy i
    > był jednak do domu przywiązany - jakby nie był to by... do roboty za
    > granicę pojechał. Ukrainiec nie - jak mu oferowali więcej 200 km dalej,
    > to nie miał większych problemów żeby się przeprowadzić. I efekt był taki
    > że Ukraincy bardzo niechętnie mówili ile zarbiają, bo by ich gorzej

    To prawda, ale w omawianym konktekscie to wyjatek, nie reguła. Polacy są
    obsesyjnie przywiązani do posiadania domu. Normą światowa jest, że
    migrujesz za pracą. Często sprzedajesz dom. Jak krótki kontrakt bez
    perspektywy przedłużenia to dajesz mieszkanie w wynajem.

> [...]
    > inżynierom (dobrzy monterzy, zbrojarze, nawet murarze) - inna sprawa że
    > inżynierom na budowie u nas płacą chujowo;). "Niskie płace" migrantów
    > wynikaja właśnie z tego że pracują w dużej mierze na stanowiskach
    > "przynieś, podaj" a to dlatego że Polacy na nich pracować nie chcą, bo
    > mają większą motywację żeby znaleźć lepszą pracę. Im nie starcza na
    > życie na poziomie jaki jest dla nich akceptowalny a migrantom tak -
    > podobnie jak w Polsce Polak chce normalnie żyć a jak pojedzie na dorobek
    > na saksy to akceptuje mieszkanie ze współpracownikami jak jest na dorobku.

    No więc zwykle jest roznica między "lokalsem" a immigrantem. Lokalsi nie
    chcą wykonywac niektórych prac, a immigrant zarobkowy (bez prawa stałego
    pobytu) ma perspektywę swojego kraju pochodzenia. To są dla niego dobre
    pieniądze.

> [...]
    > inżyniera, a w sumie na większosci stanowisk wcale dobrego inżyniera nie
    > trzeba. Więc studia inżynierskie, co jest dość zabawne w kontekście
    > "sprowadzimy inżynierów i lekarzy z Afryki" wcale nie gwarantują dobrych
    > zarobków - powiedzmy średnie - zaleta jest taka że nie trzeba robić
    > fizycznie. Więc dla migranta to średni interes inwestować w siebie przez
    > dobre kilka(naście) lat żeby zarabiać tyle samo co dobry monter czy
    > spawacz jeśli on ty przyjechał zarabiać a nie siedzieć za biurkiem - jak
    > mu na wygodnej pracy zależy to socjal woli:P

    Monter czy spawacz to są dobre zawody. To, że kazdy musi być inzynierem
    to jest bardziej obsesja krajów rozwiniętych, jesli nie rozpuszczonych.
    Teraz pytanie, czy tego szariatu na manifestacji domagali się monterzy i
    spwacze? :)

    --
    Marcin