    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: imigranci
    Date: Thu, 24 Oct 2024 03:03:06 +0200
    <I8YPO.113484$CStb.86689@fx12.ams1> <veq3l7$8hn$10@news.chmurka.net>
    <3W0QO.61217$L1ba.49805@fx14.ams1> <veravu$mkl$2@news.chmurka.net>
    <LlhQO.8840$ALMc.1717@fx01.ams1> <vesnr2$e9u$2@news.chmurka.net>
    <N4mQO.61221$L1ba.58935@fx14.ams1> <vevi07$ev1$3@news.chmurka.net>
    <vevlr3$gdf$3@news.chmurka.net>
    <odhslrtd22n9$.pldql7vqui5u.dlg@40tude.net>
    <vf8ve3$s9b$2@news.chmurka.net>
    <5...@4...net>
    <vfb75q$vct$1@news.chmurka.net>
    <l335m72pwcen$.djmrw9ahssu6.dlg@40tude.net>
    <vfbudj$vct$4@news.chmurka.net> <vfc13r$2ac4j$1@dont-email.me>

    W dniu 24.10.2024 o 01:33, alojzy nieborak pisze:
    > Na internetach podawali trasy z systemu https://www.vesselfinder.com/pl
    > Często pontony odpływały 20 km od brzegu afryki i stamtąd statki ich
    > zabierały do europy. Statki oczywiście wynajęte najczęściej przez
    > fundacje np. Sorosa.

    Przy czym trzeba jeszcze dodać, że to było z góry ustalane. Bo przecież
    nikt nie będzie wypływał na pełne morze "kajakiem" w oczekiwaniu, że
    przypadkowo trafi na statek "ratunkowy", który go przerzuci na drugą
    stronę. I na pewno nie było to tak, że oni uciekali, a te statki im
    ratowały życie - jak to próbowano przedstawiać na arenie międzynarodowej.

    Popatrz na mapę. Najbliżej z Afryki do Włoch, to w prostej linii 140 km.
    To nie jest dystans do przepłynięcia "na materacu", czy łodzią wiosłową.
    No i tu by trzeba startować z Tunezji.

    Nielegalni imigranci, którzy starają się dotrzeć do Włoch przez Morze
    Śródziemne, korzystają z kilku głównych tras, z których każda ma inne
    źródła i punkty wyjściowe w Afryce Północnej. Tych tras jest wieje, ale
    cztery są najbardziej znane.

    Centralna trasa śródziemnomorska - Libia -> Włochy: Jest to jedna z
    najczęściej używanych tras przez przemytników ludzi. Wyrusza się z
    wybrzeży Libii, głównie w okolicach Trypolisu, a celem są wybrzeża
    południowych Włoch, zwłaszcza wyspa Lampedusa (~300 km), Sycylia i inne
    części południowego Półwyspu Apenińskiego (~550 km).

    Trasa zachodnio-śródziemnomorska - Algieria / Maroko -> Hiszpania ->
    Włochy: Uchodźcy i migranci często próbują dostać się przez cieśninę
    Gibraltarską do Hiszpanii, a następnie kontynuować podróż do Włoch.
    Migranci pochodzący z Afryki Zachodniej, takich jak Mali, Niger czy
    Senegal, przemieszczają się przez Saharę, docierając do Algierii lub
    Maroka, by stamtąd spróbować przepłynąć przez Morze Śródziemne (to tylko
    ~200 km).

    Trasa wschodnio-śródziemnomorska - Turcja -> Grecja -> Włochy: Chociaż ta
    trasa bardziej dotyczy migrantów próbujących dotrzeć do Grecji,
    niektórzy starają się kontynuować podróż przez Albanię, Bałkany lub
    przepływając z greckich wysp w kierunku Włoch.

    Egipt -> Włochy: Zdarzają się też przypadki, w których migranci wyruszają
    z Egiptu, próbując przepłynąć przez centralne części Morza Śródziemnego
    do południowych Włoch. (~700 km)

    Te trasy są dłuższe. Tego "podręcznymi środkami przeprawowymi" nie
    pokonasz. Statek płynie ~200 km na dobę. Najprościej byłoby pociągnąć do
    odpowiedzialności kapitanów tych statków, które transportowały ludzi,
    ale oni cwanie nie wchodzili na wody włoskie, a nikt na otwartym morzu
    ich nie będzie ścigał. Z tego, co wiem nasz ORP ORZEŁ właśnie w ramach
    operacji NATO o nazwie Sea Guardian w 2019 i 2021 roku obserwował
    właśnie ten ruch na Morzu Śródziemnym. Podczas drugiego rejsu popsuliśmy
    go trochę :-)
    --
    (~) Robert Tomasik