    From: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: forum a blog [OT]
    Date: Tue, 23 Jan 2007 16:23:13 +0100

    albert wrote:
    > Może mi ktoś wyjaśnić jaka jest różnica w odpowiedzialności właściciela
    > strony, na której jest jakieś forum dyskusyjne i na tym forum ktoś kogoś
    > obrazi. Mimo, że na forach wyraźnie w regulaminie pisze, że właściciel nie
    > odpowiada za wypowiedzi userów i tak często sądy przyczepiają się właśnie do
    > właścicieli tego fora, zamiast ścigać osobę, która komentarz napisała?
    > Tymczasem jeśli na stronie zrobi się system blogowy wówczas to blogger
    > odpowiada, a właściciel strony nie. W końcu chyba powinno być tak samo?

    Podepnę się pod wątek.

    Kto to jest właściciel strony? Bo może to przecież być:
    a) dysponent domeny
    b) osoba która podpisała umowę z ISP na podłączenie do internetu
    komputera który hostuje stronę
    c) właściciel tegoż komputera
    d) osoby, które znają hasło do, powiedzmy, panelu administratora.
    e) posiadacze praw autorskich do utworów prezentowanych na stronie

    Każda z tych osób może np. zablokować dostęp użytkowników Internetu do
    treści na stronie, zatem każda ma jakieś "władanie" nad tą stroną.

    Rozumiem, że każdy jest odpowiedzialny tylko za swoje niezgodne z prawem
    postępowanie. Czy zatem w przypadku procesu o, dajmy na to naruszenie
    dóbr osobistych - obraźliwy kometarz, powód będzie musiał wykazać
    dlaczego chce odszkodowania dajmy na to od d), a nie od a)? Albo od
    wszystkich na raz (w końcu wszyscy mają mniej lub bardziej skuteczną
    możliwość "usunięcia"[1] tego komentarza)?

    [1] W sensie zablokowania możliwości jego odczytu przez innych
    użytkowników Internetu. Pomijam fakt, że treść raz w Internecie
    opublikowana, jest praktycznie do usunięcia niemożliwa.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak