eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawodwaj współwłaściciele mieszkania w kredycie, jeden nie chce płacić i żąda sprzedaży › Re: dwaj współwłaściciele mieszkania w kredycie, jeden nie chce płacić i żąda sprzedaży
  • Data: 2008-08-28 23:47:22
    Temat: Re: dwaj współwłaściciele mieszkania w kredycie, jeden nie chce płacić i żąda sprzedaży
    Od: witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > IMVHO - tak.

    tak, ale nie w butach i nie od razu.
    Ma prawo żądać, jeśli w ogóle to żadanie da się spełnić.
    Bo np. ciężko będzie współwłascicielowi wprowadzić się do pokoju z
    kuchnią np.
    W tym, sensie mówiłem że nie może się wprowadzić ot tak sobie
    przychodząc i machając np. aktem notarialnym.

    ogólnie rzeczywisicie tak, ale nie tak od razu.

    > Jedyną obroną tego współwłaściciela który dotąd był użytkownikiem
    > lokalu jest postępowanie wg. art. 210 KC (zniesienie współwłasności).

    obu stron zresztą.

    > W przypadku lokalu być może znalazłyby zastosowanie zastrzeżenia
    > z art.211 "chyba że podział byłby [tu lista ograniczeń]", bo inaczej
    > w rachubę wchodziłby podział fizyczny.
    >
    > Jak inaczej miałoby zostać wyegzekwowane uprawnienie z art. 206,
    > które oczywiście *NABYŁ* (w ramach spadku)?

    jest uprawniony do współposiadania nie uznacza, że z definicji stał się
    wpółposidaczem.

    Można się dogadać co do współposiadania, albo może w tym pomóc sąd.
    Przy czym nie wszystko da się współposiadać. wowczas pozostanie
    spłacenie jednej ze stron.

    > Oczywiscie.
    > Co nie zmienia ochrony prawa do posiadania, które w przypadku współ-
    > własności jest jawnie zapisane (właśnie w .206).

    jawnie jest zapisane uprawnienie do współposiadnia, a nie współposiadanie.
    to ciut zmienia sprawę.

    > Współwłaścicielowi w odniesieniu do pozostałych współwłaścicieli
    > przysługuje właśnie prawo do posiadania!

    to tak jak z mieszkaniem wsłasnościowym
    własność prawa do mieszkania to nie to samo co własność mieszkania.

    przysługuje prawo do... czyli na tej podstawie ma prawo żądać od
    obecnych współposiadaczy "podzielenia się", ale nie może przyjść i wziąć.

    > Fakt ze nie posiada nie pozbawia go prawa żądania tego (współ)-
    > posiadania.

    oo, to jest to "prawo żądania".

    > Coś nie pasuje w tym co piszę?
    > Pora późna, ale mi się Twoje zastrzeżenia coś nie podobają :] ;)

    chyba rzeczywiscie późno.

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html
    > +++
    > Art. 346
    > Roszczenie o ochronę posiadania nie przysługuje w stosunkach pomiędzy
    > współposiadaczami tej samej rzeczy, jeżeli nie da się ustalić zakresu
    > współposiadania.
    > ---

    ale w tym przypadku jak najbardzie da się ustalić współposiadanie.
    Narazie jest 100% : 0 %.
    Współwłaściciel ma prawo żądać zmiany, albo dobrowolnie, albo przez sąd.
    ale z tego prawa nie wynika, że może wejść do mieszkania i powiedzieć,
    od teraz ten pokój jest mój. I to właśnie miałem na myśli.

    > Dalej mówisz że (współ)właściciel wobec innego (współ)właściciela
    > ma "prawo egzekucji wyłączności posiadania"?

    nie "prawo egzekucji wyłączności", ale prawo ochrony tego co ma dopóki
    albo się sami nie dogadają, albo sąd się za nich nie dogada.

    > IMVHO policja, postępując tak jak oczekujesz w zapodanym przykładzie,
    > naruszyłaby prawo!

    Nie. Policja nie jest od decydowania jak zmienić zakres współposiadania.
    Narazie jest tak, że jedna strona posiada, a druga ma prawo żądać
    posiadania i do policji nie należy granie roli Janosika, co komu zabrać,
    a co komu dać.
    Od tego jest sąd i komornik.