  • Data: 2007-10-01 09:31:10
    Temat: Re: czyja jest treśc w serwisach web 2.0?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 30 Sep 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > To w USA nie ma podatku od darowizn?

    1. Podatkowo czynność na rzecz fundacji nie podlega podatkowi od darowizn.
    Podatek od darowizn funkcjonuje w Polsce jako odrębny, ale dotyczy
    tylko osób FIZYCZNYCH. Osoby prawne darowiznę traktują jak każdy inny
    "wpływ".

    Rzuć sobie okiem:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    ...do art.1.

    W omawianym przypadku IMHO byłby to najwyżej przychód dla fundacji, przy
    czym jako przychod "na cele statutowe" byłby on raczej zwolniony od
    podatku :), natomiast widzę poważny problem dla oszacowania jego
    wartości[1], acz bez znaczenia podatkowego :)

    2. Nie chodzi o podatek od darowizn ani dochodowy, lecz o PCC, moim
    zdaniem ów podatek nie miałby tu zastosowania!
    Przecież PCC jest tylko "od listy zdarzeń", a *NIE* "od nabycia"!
    Jest zakup? - nie ma.
    Jest darowizna? - jest. A jest na liście rzeczy powodujących PCC? - nie
    ma, PCC należałby się od ew. "dopłat", jakby FSF razem z programem
    przejmowała jakieś zobowiazania!

    3. Dobrze pytasz, AFAIK w USA nie ma podatku od darowizn :)

    Cyrk jest taki, że jest tam to normalny przychód :)
    Powoduje to zresztą "efekty" - bo umowa o unikaniu podwójnego
    opodatkowania reguluje zwolnienia dla *tych samych podatkow*,
    a przynajmniej jeszcze dwa lata temu tak było (nie sprawdzałem
    co dalej).
    W efekcie w Polsce jak ktoś dostanie spadek albo darowiznę w USA to tam
    płaci dochodowy, a w .pl podatek od spadków i darowizn :>

    Podsumowując: stawiam tezę, iż:
    - podatki by ich (FSF) w .pl nie zjadły
    - ale kontrole rachunkowości tak :>

    Przezornie dopiszę:
    [1] Proszę zauważyć, że czym innym jest otrzymanie jakiegoś prawa
    bezpłatnie w ten sposób, że KAŻDY może je dostać bezpłatnie, bo
    na to wyroki NSA są (że "wartość rynkowa" stosowana w przepisach
    podatkowych i rachunkowych wynosi wtedy zero), a zupełnie czym
    innym jest otrzymanie *na wyłączonosć praw majatkowych*, jak rozumiem
    o tym wobec FSF napisano wyżej.

    pzdr, Gotfryd