eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoczy wspólnik spółki jawnej prowadzi działalność gospodarczą? › Re: czy wspólnik spółki jawnej prowadzi działalność gospodarczą?
  • From: "XYZ" <x...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy wspólnik spółki jawnej prowadzi działalność gospodarczą?
    Date: Sun, 24 Aug 2008 11:01:07 +0200

    news:g8r6nj$v6k$1@news.onet.pl...

    > Użytkownik "XYZ" <x...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Spółka jawna nie jest osobną osobą prawną, więc nie prowadzi działalności
    > na własny rachunek.
    > Czyli przedsiębiorcami są jej wspólnicy.

    A skąd to masz?
    Mnie po pobieżnej lekturze przespisów wydaje się, że przedsiębiorcą jest
    spółka jawna, a nie jej wspólnicy (mówimy o spółce jawnej a nie cywilnej).
    Kilka przeklejek:

    KSH:
    Art. 22. § 1. Spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi
    przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

    Ustawa o PIT:
    Art. 5b.

    2. Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca
    osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone
    na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 3.

    Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej

    Art. 4.

    1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i
    jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa
    przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność
    gospodarczą.

    2. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie
    wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

    Art. 14.

    1. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do
    rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji
    Działalności Gospodarczej, zwanej dalej "ewidencją". /.../

    2. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi.
    Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają odrębne przepisy.

    SIM