    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy pracodawca musi zapewnic pracownikowi transport...
    Date: Thu, 30 Oct 2008 22:18:08 +0100

    W wiadomości news:ged20t$jgk$1@nemesis.news.neostrada.pl pawelj
    <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl> pisze:

    > A czy pracodawca ma prawo zmienić czas pracy? Tzn tak jednorazowo czy ma
    > prawo zmienić?Bez jakiegoś wypowiedzenia warunków umowy itd..
    > Bo dowozu napewno nie musi gwarantować.
    > Ale czas pracy to jest chyba sztywno określony.
    > Tak sobie tylko myślę na głos. Jak źle to niech mnie ktoś poprawi.

    <cit>
    Harmonogram pracy (zwany też grafikiem) jest to indywidualny rozkładu czasu
    pracy poszczególnych pracowników (grup pracowników) w przyjętym okresie
    rozliczeniowym. W harmonogramie określa się dni i godziny pracy oraz dni
    wolne od pracy dla poszczególnych pracowników. Kwestia dopuszczalności i
    sposobu dokonywania zmian w harmonogramie nie została uregulowana w
    przepisach prawa pracy. W doktrynie dominuje pogląd, że, co do zasady, nie
    należy zmieniać przygotowanego już harmonogramu. Wyjątkowo można go
    korygować z ważnych powodów, np. w przypadku choroby pracownika, śmierci,
    urlopu na żądanie. Do takich wyjątkowych sytuacji należy zaliczyć też
    odwołanie imprezy kulturalnej. Sposób nanoszenia zmian (w tym stosowane
    symbole) zależy od pracodawcy. Bez wątpienia jednak zmiany należy nanosić w
    taki sposób, aby było możliwe poprawne odczytanie zapisów harmonogramu (np.
    przez kontrolującego firmę inspektora PIP).

    PIP: W wyjątkowych sytuacjach harmonogram pracy można zmieniać
    Harmonogram czasu pracy nie może być dowolnie zmieniany w czasie trwania
    okresu rozliczeniowego. Zmiany są dopuszczalne w wyjątkowych sytuacjach
    określonych w zakładowych źródłach prawa pracy oraz w przepisach Kodeksu
    pracy. Sytuacje, w których mogą być wprowadzone zmiany w harmonogramie to,
    np. długotrwała nieobecność pracownika spowodowana jego chorobą. Poza tym
    zmiana ustalonego harmonogramu czasu pracy następuje z mocy prawa w razie
    udzielania dni wolnych od pracy w zamian za nieplanowaną pracę w niedzielę,
    święto (art. 15111 Kodeksu pracy) lub w dniu wolnym z tytułu 5-dniowego
    tygodnia pracy (art. 1513 Kodeksu pracy). W przypadku, gdy z uwagi na
    niespodziewaną nieobecność pracownika pracodawca musi wyznaczyć pracownikowi
    pracę na innej zmianie lub inną godzinę rozpoczynania pracy, to należy taką
    sytuację traktować jako zmianę harmonogramu czasu pracy pracownika.
    Odpowiedź Głównego Inspektora Pracy na pytania skierowane przez Zespół ds.
    Ochrony Pracy Forum Związków Zawodowych.
    </cit>

    --
    Jotte