  • Data: 2006-09-13 09:27:48
    Temat: Re: czy SELEKCJA przy wejsciu do klubow jest LEGALNA ??
    Od: kam <#k...@w...pl#> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > oferty poprzez uruchomienie przykładowo dyskoteki. Moim zdaniem
    > uruchomienie lokalu typu dyskoteka należy rozpatrywać poprzez pryzmat
    > treści art. 66 i 70 kc. Mamy lokal z napisem dyskoteka, a więc składam
    > przechodzącym ofertę świadczenia takiej usługi. Jest to powszechnie
    > przyjęty zwyczaj w tym zakresie. Potencjalny klient na mocy art. 70
    > przyjmuje tę ofertę i umowa jest zawarta, a przedsiębiorca na podstawie
    > tej umowy JEST ZOBOWIĄZANY do świadczenia usługi. Moim zdaniem w tym
    > kontekście należało by rozumieć obowiązek zawarty a kodeksie wykroczeń.

    Tyle że równie dobrze może to być zaproszenie do zawarcia umowy (art.71
    kc). Tym bardziej jeśli właściciel zastrzega sobie prawo selekcji. A
    więc z góry informuje, że jego oferta nie jest skierowana do każdej
    osoby (nie wspominając o tym, że gdy praktyka taka jest powszechna, to
    również to można by traktować jako zwyczaj). W takiej sytuacji do
    zawarcia umowy dochodzi dopiero w sytuacji, gdy umocowany przedstawiciel
    właściciela złoży swoje oświadczenie - to właśnie jest selekcja.

    Zresztą w ogóle mam wątpliwości czy art.138 rzeczywiście ma sankcjonować
    przypadki niewykonywania umowy (zbyt daleko idąca ingerencja prawa
    karnego, sięgająca w stosunki w których nie jest to niezbędne), czy też
    chodzi w nim o takie świadczenia, co do których inny przepis nakłada
    obowiązek ich świadczenia.

    > Patrząc poprzez pryzmat takiego rozumowania szeroko tu komentowany wyrok
    > sądu z Częstochowy (w sprawie lokalu tylko dla kobiet) zaczyna mi
    > wyglądać całkiem znośnie. Skoro na zewnątrz lokalu była stosowna
    > informacja, to oferta była kierowana tylko do kobiet i tylko wobec
    > kobiet była wiążąca. Inna sprawa, to pytanie, czy obsługa lokalu ma
    > prawo to sprawdzać. Bo przecież nie można wykluczyć, że mamy do
    > czynienia z osobą wyglądającą pozornie na mężczyznę, a będącego kobietą.

    Sprawdzać nie musi, ale to raczej kontrahent musi wykazać, że spełnia
    warunki.

    KG