    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: atak psow cd.
    Date: Wed, 18 Dec 2002 22:55:41 +0100

    Policja nie ma prawa odmowy przyjęcia zawiadomienia. Ale ma prawo
    zastosować taką kwalifikację prawną, jaką uzna za najwłaściwszą. jeśli
    strona postępowania nie zgadza się z taką kwalifikacją, to przysługują jej
    środki odwoławcze. W chwili składania zawiadomienia powinieneś otrzymać
    stosowne pouczenie na piśmie.
    Realizacja tego powinna jednak odbyć się w teorii w ten sposób, że
    polijan przyjmuje zawiadomienie o przestepstwie, a następnie wydaje
    ewentualnie postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego
    w tej sprawie i kieruje ją do postępowania w sprawie o wykroczenie.
    Praktyka jednak odbiega od teorii. Ludzie nie zawsze znają
    obowiązujące prawo. niejednokrotnie w celu uniknięcia tej procedury
    przyjmujący zawiadomienie stara się przekonać zawiadamiającego, że jednak to
    jest wykroczenie.
    Abstrachuje tutaj od samej sprawy, bo powiem szczerze, że nie jestem
    do końca przekonany, kto ma rację. W końcu psy się na Ciebie nie rzuciły.
    Oczywiście, mozesz powiedzieć, że mogły! No ale wydaje mi się, że jest to
    interpretacja nieprzystająca do rzeczywistości. Na tej zasadzie, to
    należałoby skazać z art. 160 kk keirowcę, który wpadł w poślizg i wjechał na
    pusty chodnik. Co prada nikogo nie naraził, ale móg, gdyby tam był. Ale do
    końca nie jestem przekonany. Wydaje mi się, że w tym spornym wypadku
    należało przyjąć zawiadomienie o przestępstwie zgodnie z Twoją wolą, a
    nastepnie ewentualnie wydać postanowienie o odmowie wszczęcia. Wóczas
    przysługiwałyby by Ci środki odwoławcze.