    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 23 Apr 2012 22:48:36 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: anomalia licencyjna? płać pan razy dwa

    On Mon, 23 Apr 2012, styrany człowiek wrote:

> [...]
    > użytkowanie nowej wesji dla naszych pracowników, na określoną kwotę za jedną
    > licencję. Składamy się z dwóch spółek i zatrudniamy każdego z pracowników w
    > każdej z dwóch spółek, są to odrębne (niezależne) umowy. Wykonawca twierdzi,
    > że każda licencja w związku z tym musi być wykupiona podwójnie, mimo iż mowa
    > jest o korzystaniu z dokładnie pojedynczej, jednej i tej samej instancji
    > softu i zawsze na jednym kompie (należącym do JEDNEJ ze spółek) per jedna
    > osoba. Motywuje, że jeśli występuje użycie softu i na rzecz spółki A i na
    > recz spółki B, to muszą być dwie licencje.

    Wykonawca nie ma racji twierdzac że tak MUSI być.
    Ale (jak rozumiem: niestety dla Was) ma co nieco racji, jesli umowa
    wyraznie nie stwierdza podmiotowego (a nie tylko przedmiotowego)
    zakresu używania.
    Powód: wszelkie postacie najmu, w tym prawnie nazywany użyczeniem
    "najem nieodpłatny" oraz nazywany dzierżawa "najem zarobkowy"
    (znaczy nie do celów zarobkowych, a do zarabiania na przedmiocie
    najmu) stanowia odrębne pola eksploatacji.
    Musza więc byc wymienione w licencji, aby przysługiwały.

    Mało, na tę okazję (najmu i użyczenia) jest cała lista wyraznych
    zapisów szczególnych.
    Czym innym jest SPRZEDAŻ (lub ogólnie: zbycie, darowizna też
    może być) uzyskanych uprawnien, a czym innym "danie do
    korzystania".

    IMO najbardziej pasujacy brzmi tak:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    +++
    Art. 67.
    [...]
    3. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, licencjobiorca nie może upoważnić
    innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji.
    ---

    Stad zreszta wynika prawo do tego, żeby na praktycznie takich samych
    np. krażkach DVD z filmami były napisy "pozwala na wypożyczanie" i "nie
    pozwala na wypożyczanie" (zazwyczaj z istotnie różna cenę).

    > (korzystamy z softu o którym mowa tylko na cele szkoleniowe dla podmiotu
    > użytkującego soft, (oraz cele testowe zgodności z wymogami, itp). Czyli, nie
    > korzystamy z softu produkcyjnie. - Może to nie mieć znaczenia, ale nie wiem
    > to piszę).
    >
    > W rzeczywistości, nie wiem czy istnieje nawet możliwość
    > określenia/odseparowaania faktycznej kwestii użytkowania softu na rzecz tej
    > czy drugiej spółki (korzystający z softu - np. pracownicy utworzonego działu
    > szkoleniowego - mają po prostu zatrudnienie w obu spółkach).

    Problemem jest prawo do takiego korzystania.
    Ze strony spółek - nie pracowników (patrz niżej).

    > Co więc, jeśli taki pracownik posiada licencję na jeden z podmiotów (spółkę),
    > nie na obie - czy można wówczas wykzać użycie softu niezgodnie z licencją??

    Ale to będzie problem licencjodawcy :>
    Nie możecie zrobic tak, aby z programu korzystała tylko *jedna* firma?

    Firma B zleca firmie A (tej która ma licencje) *wszelkie* prace
    wiazace się z korzystaniem z programu.
    Oczywiscie wymaga to rozliczenia umowy, a wyglada na to, że w tym
    przypadku będa "podmioty powiazane", co z kolei może się zle skończyc
    jak kontroli z US nie spodoba się jakas wycena.
    To wiesz co... może taniej jednak kupic te drugie licencje :>

    > Wielkie dzięki za wszelkie sprawdzone informacje.

    Tekst z Wikipedii możez sprawdzic na stronie sejmowej, to bardziej
    wiarygodne zródło, ale ma teksty tylko w PDFach, a ja jak nie muszę
    to nie używam ;) (PDFów, tych z sejmu szczególnie, bo potrafia nie
    tylko miec "niewidoczne" edycje, ale również BMP opakowany w PDF)
    Reszta to tylko nieprawniczy komentarz szarego podatnika :)
    (prowadzacego DG, co prawda)

    pzdr, Gotfryd