    From: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: alkohol na kredyt
    Date: Thu, 30 Aug 2007 22:15:24 +0200

    KrzysiekPP napisał(a):
    > Pytanie teoretyczne.
    >
    > Sprzedaz alkoholu na kredyt jest przestępstwem ... a co z sytuacją, gdy
    > klient za alkohol płaci kartą kredytową ? Przeciez w praktyce ma go na
    > kredyt ...

    Temat jest dość ciekawy. Art. 15 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości
    [...] zabrania sprzedaży alkoholu na kredyt lub pod zastaw. Jednakże,
    skoro kredytów mogą udzielać tylko banki, sprzedawca nie może złamać tej
    ustawy udzielając kredytu, to co bowiem on zrobi, nie będzie kredytem.

    Być może jednak ustawodawcy chodziło o szersze znaczenie słowa
    kredyt, oznaczające "bez zapłaty w momencie sprzedaży".

    Jednakże takie rozumienie tego słowa może spowodować wiele
    absurdalnych wniosków. Na przykład wspomniane już karty kredytowe
    upoważniają do udzielania kredytu (art. 4 p. 4 prawa bankowego),
    dosłowne przestrzeganie zatem ustawy o wychowaniu [...] spowodowałoby
    zakaz sprzedaży alkoholu na podstawie karty kredytowej.

    Również zapłata czekiem, albo wekslem nie byłaby możliwa.

    Swego czasu w zarządzanej przeze mnie firmie przyjmowałem zapłatę za
    alkohol wekslami i byłbym gotów bronic swoich racji przed sądem.

    Reasumując: zakaz sprzedaży alkoholu na kredyt jest martwym
    przepisem. Jeśli ktoś trochę pomyśli i nie popełni kardynalnych błędów
    (ewidentna sprzedaż alkoholu pod zastaw ruchomości), tylko zastosuje np.
    weksle, czeki, czy umowę pożyczki ze specjalnie podstawioną w tym celu
    osobą, to może osiągnąć swój cel, czyli sprzedać alkohol z odroczoną
    płatnością.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz